Pressmeddelande 24 april 2025

Sveriges Annonsörer, Komm och IAB Sverige lanserar idag en gemensam rekommendation för hur reklam ska märkas vid användande av influencers i sociala medier.

Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett tydligt sätt visa vad som är reklam. Konsumentverket har exempelvis senast i veckan riktat kritik mot hur marknaden sköter sig.

För att stötta marknadens aktörer lanserar nu Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) och IAB Sverige en gemensam branschrekommendation för reklammarkering vid influencer marketing i sociala medier.

– Vi vill bidra till att branschen får gemensamma och tydliga riktlinjer som gör det enklare att göra rätt. Målet är ökad transparens, tydlighet och större förtroende – både från marknadsförare och från de som arbetar professionellt med influencer marketing, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.

Rekommendationen utgår från gällande regler i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) marknadsföringskod samt praxis från både domstol och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). Den innehåller konkreta råd om när och hur reklam ska märkas ut, vilka formuleringar som är lämpliga, och hur placering och tydlighet påverkar mottagaren.

Syftet är att göra det enklare för varumärken, byråer och influencers att säkerställa att de följer gällande regler – samtidigt som det bidrar till en sundare och mer förtroendeingivande marknad.

– Många vill göra rätt men är osäkra på vad som gäller. Med den här rekommendationen bidrar vi med ökad tydlighet för hela branschen, säger Linda Nilsson, vd på Komm.

Som en del av lanseringen kommer respektive organisation att jobba vidare med att stärka kunskapen på olika sätt för sina medlemmar. IAB Sverige kommer i samarbete med Reklamombudsmannen att utbilda influencers i de nya rekommendationerna, Komm kommer att inkludera rekommendationen i sin ARU-utbildning för kommunikationsbyråer och Sveriges Annonsörer kommer bland annat att erbjuda sina medlemmar en certifiering inom influencer marketing med fokus på vad de som köper influencer marketing behöver tänka på.

– Vi vill ta ansvar för att påverka utvecklingen i rätt riktning och bidra till en marknad där alla aktörer – stora som små – har förutsättningar att agera både kreativt och ansvarsfullt, säger Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.

Ladda ner branschrekommendationen här

För mer information, kontakta:
Jakob Rönnerbäck, jurist Sveriges Annonsörer
[email protected]

Christina Nylander, jurist KOMM
[email protected]

Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige
[email protected]

Relaterade artiklar

Podd: Vi hörs! inspireras av 100-wattsvinnarna 2024

Nu kan du lyssna på, få tips och inspireras av årets 100-wattsvinnare i podden Vi hörs! Programledarna Anki Berglund och Viktor Cederman från Bauer Media fanns på plats på galan och intervjuade glada…

Hanna Riberdahl vill ge marknadscheferna tid i julklapp

Hanna Riberdahl, vd på Sveriges annonsörer, tror att den tekniska utvecklingen har lagt grunden för en återrevolution – och hoppas att den håller i sig under 2025.

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…

Kommer det nya EU-förslaget om miljöpåståenden att leda till ”green hush”?

Sveriges Annonsörer har yttrat sig över EU-kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden. Ambitionen med förslaget är bland annat att det ska bli lättare för konsumenter att göra bättre…
Fler artiklar