Sveriges Annonsörer har yttrat sig över EU-kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden.

Ambitionen med förslaget är bland annat att det ska bli lättare för konsumenter att göra bättre miljömässiga val för att detta ska kunna driva på den gröna omställningen. Den ambitionen är något som vi ställer oss bakom liksom vissa delar av förslaget som rör förhandsgranskning av miljömärkningssystem. Men det föreslås även ett förhandsgranskningsförfarande av uttryckliga miljöpåståenden av oberoende så kallade kontrollörer som vi befarar kan bli såväl kostsamt, komplicerat och tidskrävande. Vi är därför oroliga för att förslaget blir kontraproduktivt och snarare leder till så kallad green hush – det vill säga att annonsörer exempelvis inte vågar marknadsföra och prata om produkter som de utvecklat och som är bättre för miljön.

Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.

Vad är lagen om digital tillgänglighet och vem måste följa den? 

Från och med den 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen i Sverige. Lagen som bygger på ett EU-direktiv syftar till att alla konsumenter, inklusive personer med synnedsättningar eller andra typer av…
Fler artiklar