Members Camp är tillfället då medlemmar samlas för att tillsammans inspireras och utbyta erfarenheter.

Vi skapar Members Camp tillsammans med medlemmar för medlemmar. Varje camp har ett givet tema och bjuder på medlemscase, tips från experter på temat, diskussioner och möjlighet att nätverka och mingla med kollegor i branschen. Du inspireras och lär av andras utmaningar och framgångar och får möjlighet att själv få visa vad du lyckats med och inte. Klicka och se mer om Members Camp närmast dig.

Members Camp 2025

Tema:

Hållbar kommunikation
– hur kan marknadsföring bidra till den gröna omställningen?

Göteborg

Tema: Hållbar kommunikation – hur kan marknadsföring bidra till den gröna omställningen?
När: Torsdag 24 april 12:00-16:00, vi startar kl.12.00 med en lättare mingellunch
Var: Hedin Mobility Group AB, Betagatan 2, Mölndal/Göteborg

Program

Hur kan CommToAct  vägleda och inspirera?

Att kommunikation är viktigt för att påverka den gröna omställningen är vi i branschen överens om. Även en majoritet av svenskarna uppger att marknadsföring och kommunikation från företag har en viktig roll för att skapa beteendeförändringar och förändrade normer som påskyndar klimatomställningen. 

Samtidigt ses marknadsföring som en del av problemet som ofta används för att driva försäljning och konsumtion och nästan hälften av alla anmälda miljö- och klimatpåståenden fälls för att vara vilseledande. Det urholkar trovärdigheten för hållbarhetsbudskap i en tid när vi behöver prata om frågorna mer än någonsin. 

CommToAct Planet erbjuder vägledning och inspiration för att navigera i denna komplexa miljö. Vi samlar alla som jobbar med marknadsföring och kommunikation bakom en gemensam ambition: att bidra aktivt till den gröna omställningen, både genom att skapa effektfull kommunikation och genom att sänka våra egna utsläpp. 

Talare: Karin Grohman, verksamhetsansvarig CommToAct​

Hållbar tillväxt
Hedin Mobility Group har på mindre än tio år tiodubblat sin storlek, både sett till omsättning, antal anställda och antal länder man är verksam i. Hur hänger hållbarhetsfrågor med i en sådan utveckling? Och hur kommunicerar man om hållbarhet när man säljer fordon och fordonstjänster?

Talare: John Warfvinge, Chief Marketing Officer, Hedin Mobility Group

Lönsam och engagerande hållbarhetskommunikation
Nya generationer av konsumenter blir allt mer köpstarka, hållbarhetskraven förändras, och ny lagstiftning påverkar kommunikation och redovisning. Hur navigerar vi detta landskap och skapar hållbarhetsengagemang som gynnar både branschen och varumärken? Hur kan marknads- och hållbarhetschefen samverka, och hur kan starka varumärken leda vägen mot en mer hållbar framtid?

Talare: Johan Anselmsson​, professor i Företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

Framtidsspaning – omvälvande regler mot greenwashing runt hörnet, vad har vi att vänta?
Som del i European Green Deal tar EU-kommissionen krafttag mot greenwashing i marknadsföring. Två lagstiftningspaket väntar runt hörnet som tillsammans kommer att förändra hur vi arbetar med miljöpåståenden i marknadsföring. Ulrika berättar mer om vad vi har att vänta oss samt vilka utmaningar och möjligheter som de nya reglerna för med sig.

Talare: Ulrika Wendt, jurist, Sveriges Annonsörer


Malmö

Tema: Hållbar kommunikation – hur kan marknadsföring bidra till den gröna omställningen?
När: Onsdag 14 maj 12:00-16:00, vi startar kl.12.00 med en lättare mingellunch
Var: Lantmännen, Neptunigatan 47, 211 18 Malmö

Program

Hur kan CommToAct  vägleda och inspirera?

Att kommunikation är viktigt för att påverka den gröna omställningen är vi i branschen överens om. Även en majoritet av svenskarna uppger att marknadsföring och kommunikation från företag har en viktig roll för att skapa beteendeförändringar och förändrade normer som påskyndar klimatomställningen. 

Samtidigt ses marknadsföring som en del av problemet som ofta används för att driva försäljning och konsumtion och nästan hälften av alla anmälda miljö- och klimatpåståenden fälls för att vara vilseledande. Det urholkar trovärdigheten för hållbarhetsbudskap i en tid när vi behöver prata om frågorna mer än någonsin. 

CommToAct Planet erbjuder vägledning och inspiration för att navigera i denna komplexa miljö. Vi samlar alla som jobbar med marknadsföring och kommunikation bakom en gemensam ambition: att bidra aktivt till den gröna omställningen, både genom att skapa effektfull kommunikation och genom att sänka våra egna utsläpp. 

Talare: Karin Grohman, verksamhetsansvarig CommToAct​

Lantmännen berättar om arbetet bakom varumärkesresan – 10 år på topplistan över Sveriges mest hållbara livsmedelsvarumärken
2024 blev Lantmännen återigen utnämnd till Sveriges mest hållbara livsmedelsvarumärke i Sustainable Brand Index och sedan mätningarna påbörjades 2014 har Lantmännen aldrig hamnat utanför topp 3. Lantmännen berättar om hur de över tid utvecklat sitt kommunikationsarbete för att bibehålla och bygga vidare på en värdeskapande position med ansvar och hållbarhet som utgångspunkt. Ett arbete som bland annat belönats med 100w i 100-fattaren.

Talare: Per Holgård, Head of Group Marketing och Linnéa Nilsson, Campaign Manager, Lantmännen

Lönsam och engagerande hållbarhetskommunikationbar
Nya generationer av konsumenter blir allt mer köpstarka, hållbarhetskraven förändras, och ny lagstiftning påverkar kommunikation och redovisning. Hur navigerar vi detta landskap och skapar hållbarhetsengagemang som gynnar både branschen och varumärken? Hur kan marknads- och hållbarhetschefen samverka, och hur kan starka varumärken leda vägen mot en mer hållbar framtid?

Talare: Johan Anselmsson​, professor i Företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

Framtidsspaning – omvälvande regler mot greenwashing runt hörnet, vad har vi att vänta?
Som del i European Green Deal tar EU-kommissionen krafttag mot greenwashing i marknadsföring. Två lagstiftningspaket väntar runt hörnet som tillsammans kommer att förändra hur vi arbetar med miljöpåståenden i marknadsföring. Jakob berättar mer om vad vi har att vänta oss samt vilka utmaningar och möjligheter som de nya reglerna för med sig.

Talare: Jakob Rönnerbäck, jurist, Sveriges Annonsörer


Stockholm

Hösten 2025, tid och plats kommer inom kort

Tema: Hållbar kommunikation – hur kan marknadsföring bidra till den gröna omställningen?


Låt alla hos dig ta del av vår kunskapshub – Campus Marketing

Vi har samlat all kunskap och utbildning inklusive våra digitala mikrokurser (Campus Marketing Online) under ett tak – Campus Marketing.