Reklamtröttheten tillbaka på rekordnivåer

Svenska folkets inställning till reklam blir mer negativ i takt med att medieinvesteringarna – och därmed reklamfrekvensen – ökar. För mycket reklam i digitala medier har dessutom negativ påverkan på varumärket. Det visar Sveriges annonsörer och Novus årligt återkommande rapport om svenskarnas inställning till reklam. Under pandemin, då investeringarna i reklam minskade drastiskt, var betydligt färre negativt inställda till reklam (49%). I årets mätning har den siffran ökat till 55 procent och andelen som är ”mycket negativa” ligger återigen på toppnotering (21 %). Samtidigt ökar andelen positiva till reklam för första gången sedan 2018.

Sveriges Annonsörer har tillsammans med Novus undersökt svenska folkets inställning till reklam de senaste 15 åren. I årets mätning syns återigen en hög notering med 55 procent som ogillar reklam, vilket kan jämföras med 58 procent 2020 och trendbrottet 2021 då 49 procent var negativt inställda. En av de viktigaste anledningarna är att det är för mycket reklam.

Läs fler rapporter

Här har vi samlat alla våra rapporter för att de ska vara lätta att hitta.
Relaterade artiklar

Marketer of the Future Nordics 2025

Marketer of the Future Nordics 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från…

Digital spårning i praktiken – vad du som ansvarig måste veta

I detta webinar går Cecilia Arneving Juhlin igenom hur digital spårning går till i praktiken så att du förstår hur data flödar mellan ditt företags webbplats och en tredje part som till exempel…

AI-trender 2025: Bortom ChatGPT – så förändrar AI marknadsavdelningens arbetssätt

I detta webinar spanar vår AI-expert Sara Öhman in de viktigaste AI-trenderna för 2025 och visar hur tekniken kan användas för mer än textgenerering. Generativ AI har gått från hype till verklighet, men…

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter ”En bra brief är guld värd”

Vi träffar Jerker Winther – planner och tillförordnad VD på Åkestam Holst och dyker ner i en av Sveriges Annonsörers senaste Marknadsinsikter som visar att det finns ett stort gap mellan marknadsförare och…
Fler artiklar