Members Camp Göteborg: Hållbar kommunikation – hur kan marknadsföring bidra till den gröna omställningen?
24 Apr 2025, 12:00 - 16:00Program 24 april
Hur kan CommToAct vägleda och inspirera?
Att kommunikation är viktigt för att påverka den gröna omställningen är vi i branschen överens om. Även en majoritet av svenskarna uppger att marknadsföring och kommunikation från företag har en viktig roll för att skapa beteendeförändringar och förändrade normer som påskyndar klimatomställningen.
Samtidigt ses marknadsföring som en del av problemet som ofta används för att driva försäljning och konsumtion och nästan hälften av alla anmälda miljö- och klimatpåståenden fälls för att vara vilseledande. Det urholkar trovärdigheten för hållbarhetsbudskap i en tid när vi behöver prata om frågorna mer än någonsin.
CommToAct Planet erbjuder vägledning och inspiration för att navigera i denna komplexa miljö. Vi samlar alla som jobbar med marknadsföring och kommunikation bakom en gemensam ambition: att bidra aktivt till den gröna omställningen, både genom att skapa effektfull kommunikation och genom att sänka våra egna utsläpp.
Talare: Karin Grohman, verksamhetsansvarig CommToAct
Hållbar tillväxt
Hedin Mobility Group har på mindre än tio år tiodubblat sin storlek, både sett till omsättning, antal anställda och antal länder man är verksam i. Hur hänger hållbarhetsfrågor med i en sådan utveckling? Och hur kommunicerar man om hållbarhet när man säljer fordon och fordonstjänster?
Talare: John Warfvinge, Chief Marketing Officer, Hedin Mobility Group
Lönsam och engagerande hållbarhetskommunikation
Nya generationer av konsumenter blir allt mer köpstarka, hållbarhetskraven förändras, och ny lagstiftning påverkar kommunikation och redovisning. Hur navigerar vi detta landskap och skapar hållbarhetsengagemang som gynnar både branschen och varumärken? Hur kan marknads- och hållbarhetschefen samverka, och hur kan starka varumärken leda vägen mot en mer hållbar framtid?
Talare: Johan Anselmsson, professor i Företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet
Framtidsspaning – omvälvande regler mot greenwashing runt hörnet, vad har vi att vänta?
Som del i European Green Deal tar EU-kommissionen krafttag mot greenwashing i marknadsföring. Två lagstiftningspaket väntar runt hörnet som tillsammans kommer att förändra hur vi arbetar med miljöpåståenden i marknadsföring. Ulrika berättar mer om vad vi har att vänta oss samt vilka utmaningar och möjligheter som de nya reglerna för med sig.
Talare: Ulrika Wendt, jurist på Sveriges Annonsörer
Om Members Camp
Members Camp är tillfället då vi bjuder in medlemmar för att inspireras och utbyta erfarenheter. Varje camp har ett givet tema och bjuder på medlemscase, tips från experter på temat, diskussioner och möjlighet att nätverka och mingla med kollegor i branschen. Du inspireras och lär av andras utmaningar och framgångar och får möjlighet att själv få visa vad du lyckats med och inte.
Members Camp är exklusivt och utan kostnad för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Under dagen finns även tid för mingel med branschkollegor. Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på i[email protected]
Dag & plats
Dag: torsdag 24 april, kl 12:00-16:00, vi startar med en lättare mingellunch kl 12:00
Var: Hedin Mobility Group AB, Betagatan 2, Mölndal/Göteborg

Har du frågor skicka ett mejl till oss på [email protected]
Med reservation för eventuella justeringar i programmet.
Föreläsare
Karin Grohman
John Warfvinge
Johan Anselmsson
Ulrika Wendt
Registrera dig här
De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.
Eventinformation
- 24 Apr 2025, 12:00 - 16:00
- Hedin Mobility Group AB, Betagatan 2, Mölndal/Göteborg