Effekt

Ta ditt nästa kliv som marknadsförare – med rätt verktyg för att skapa effekt

Ett program skapat för dig som vill ta din marknadsföring till nästa nivå och leverera tydliga resultat för ditt företag. Genom fyra skräddarsydda kurser får du en djupgående förståelse för de avgörande byggstenarna bakom strategisk marknadsföring och stark varumärkesutveckling.

Varje kurs är ett steg på vägen mot att bli en ännu mer insiktsfull och effektskapande marknadsförare. Du får konkreta metoder, beprövade modeller och strategiska arbetssätt – balans mellan teori, praktik och erfarenhetsutbyte med andra deltagare.

”De som vinner i 100-wattaren är varumärken som skapat tydliga och starka effekter. Självklart har de använt starka kreativa kommunikationskoncept för att nå fram till sina målgrupper, men i nästan alla fall börjar det med att man har tänkt, analyserat, prioriterat och planerat sin marknadskommunikation på ett bra sätt. Att skapa en bra struktur och kunna skapa rätt förutsättningar för att lyckas garanterar inte att du kommer att belönas med en 100-wattare, men det ger dig bättre förutsättningar att lyckas.” /Mats Rönne

Oavsett om du vill stärka ditt varumärke, få större genomslag i dina kampanjer eller skapa långsiktig tillväxt, ger det här programmet dig det du behöver för att lyckas.

Information om programmet

För vem

Utbildningen vänder sig till dig som ansvarar för marknadsföringen i bolaget/verksamheten, och/eller ansvarar för att sätta och följa upp marknadsföringsbudgeten, t ex du som 

  • Är marknadschef eller motsvarande, och vill få en genomgång av verktyg, modeller och metoder som hjälper dig styra marknadsföringsarbetet och mäta och redovisa de effekter och värden som skapas. 
  • Vill förkovra dig inom mer strategiska frågeställningar för att kunna leda och driva utvecklingen inom marknadsföring 
  • Vill bli bättre som rådgivare/strateg/projektledare inom dessa områden 

Om utbildningen

Utbildningen hjälper dig att bli bättre på att styra marknadsföringsarbetet i önskad riktning och skapa mätbara effekter genom att 

  • Utgå från nuläget och de strategiska vägval som dels gjorts historiskt, dels vad som behöver göras för att driva verksamheten och marknadsföringsinsatserna i önskad riktning 
  • Ta del av och diskutera ett antal modeller och metoder för att göra relevanta vägval, driva arbetet samt mäta och utvärdera insatserna 
  • Prioritera och sätta relevanta mål för marknadsföringsarbetet samt planera för hur dessa mål ska följas upp 
  • Stärka förmågan att diskutera marknadsföringsarbetet och marknadskommunikationsinsatserna med ledningsgrupp, styrelse och andra viktiga personer utanför marknadsfunktionen, och kunna presentera ditt arbete som nyttigt, viktigt och lönsamt för verksamhetens utveckling 

Resultat efter utbildningen

  • Att förstå sin marknad – verktyg för att förstå varför köper/köper inte kunderna från oss? 
  • Grundläggande segmenteringsmetodik: tre sätt att segmentera marknaden – men behöver den segmenteras alls? 
  • Balansen mellan det som utvecklar framtida lönsamhet och det som driver affären idag – och hur dessa prioriteringar skiljer sig åt mellan sälj och marknad 
  • Prissättningsstrategi – kanske marknadsföringens viktigaste fråga, men samtidigt något som sällan ligger under marknadsavdelningens ansvar 
  • Att bygga en marknads- och kommunikationsplan i flera nivåer 
  • Tre sätt att kombinera långvarig varumärkesutveckling med snabba aktiveringsinsatser 
  • 5/95, 60/40, 70/20/10 och andra praktiska modeller och referenser som underlättar planeringen 
  • Att skapa en struktur för marknadsföringsbudgeten 
Kurser som ingår i programmet
  • Effekt, Kurs 1

    Effekt börjar med analys och insikt

    En halvdag
    All utveckling börjar med att förstå utgångspunkten: vad är nuläget, varför är du just där, och vad behöver du veta för att kunna göra rätt val och prioriteringar framöver?
    Läs mer om kursen
  • Effekt, Kurs 2

    Marknad- och marknadskommunikationsstrategi

    En halvdag
    Att utveckla starka varumärken är A och O i all marknadsföring. För att göra det på bästa sätt behöver du reflektera över alla fyra P:na – inte bara kommunikationen (promotion) utan också produkt, pris och plats (distribution).
    Läs mer om kursen
  • Effekt, Kurs 3

    Planering och budgetering

    En halvdag
    Affärsplanen ger förutsättningarna för marknadsplanen – och vice versa: marknadsplanen ska visa hur marknadsföring bidrar till företagets utveckling och mål.
    Läs mer om kursen
  • Effekt, Kurs 4

    Implementering och uppföljning

    En halvdag
    Även om inriktningen är tydlig och varumärkesplattformen är spikad behöver du ha koll på hur detta fungerar i praktiken. Och samtidigt säkerställa att du och dina kollegor på marknadssidan både har ett tydligt mandat och rätt förutsättningar för att kunna leverera på de mål som finns.
    Läs mer om kursen

Programansvarig

Mats Rönne

Senior rådgivare

Mats Rönne är senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation och Sveriges Annonsörers effektexpert. Han har över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux, marknadschef på Skanskas bostadsenhet och den digitala lästjänsten Readly. Mats är också medgrundare av 100-wattaren.

Anmälan – fyll i formuläret nedan

Kursdeltagare

Välj starttillfälle

Kurstillfällen(Obligatoriskt)
Detta fält är dolt när formuläret visas

Fakturauppgifter

Hur fick du information om programmet?(Obligatoriskt)

Vi är medlemmar i Sveriges Annonsörer(Obligatoriskt)
Jag har tagit del av villkoren för utbildningar(Obligatoriskt)
Läs villkoren för utbildningar här: Allmänna villkor