Illegala sajter tjänar miljontals kronor genom reklam från annonser. Det är pengar som går rätt ner i brottslingarnas fickor. Det är även viktigt att illegala sajter inte ges reklamutrymme och på så sätt hamnar överst i sökresultaten på stora sökmotorer såsom Google. Nu uppdateras ”varningslistan för illegala sajter”, en lista med tio sajter som alla seriösa annonsörer bör undvika.  

Sedan 2015 har Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen publicerat denna lista med illegala tjänster som olovligen visar bland annat filmer och TV-serier. Nu utökar vi samarbetet med IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer för att öka medvetenhet kring en ansvarsfull annonsering.  

De tjänster som hamnar på listan tillgängliggör stora mängder upphovsrättsskyddat material utan tillstånd från rättighetshavarna. De som ligger bakom tjänsterna begår brott och tjänar pengar på andras arbete. Listan är framtagen av Rättighetsalliansen, som arbetar mot piratkopiering och andra former av nätbrott.  

  • ”Reklam finansierar många illegala tjänster. Annonsörer måste därför ta ett aktivt ansvar för hur de placerar sina annonser och vårdar sitt varumärke. Genom att uppdatera varningslistan gör vi det lätt för alla annonsörer att undvika dessa olagliga tjänster”, säger Sara Lindbäck, jurist, Rättighetsalliansen.  
  • ”Trovärdigheten till annonsörens varumärke urholkas om det finns på illegala sajter och det är viktigt att sajterna inte kan fortsätta existera genom att få pengar av seriösa annonsörer”, säger Ulrika Wendt, jurist, Sveriges Annonsörer 
  • ”Vi måste gemensamt ta ansvar i den här frågan och arbeta för att de illegala sajterna inte finansieras av seriösa annonsörer. Att varningslistan över illegala sajter nu uppdateras är en bit på vägen för att öka kunskap och medvetenhet i frågan”, säger Lena Regeheim, verksamhetsansvarig, Sveriges Mediebyråer. 
  • ”IAB Sverige tycker det är viktigt att vara del av detta initiativ som hjälper annonsörer att ta ansvar för var de placerar sina pengar. Vi behöver hjälpas åt för att hindra den här typen av oseriösa aktörer att finansiera sin verksamhet”, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.  

Logotyper och annonser kan utan annonsörens vetskap hamna på olagliga sajter. För de illegala sajterna finns ett värde att ha seriösa annonsörers varumärken på sina sajter eftersom det till viss del legitimerar sajterna. Annonsörer kan dock välja att blockera sajterna på listan när de köper annonser online. Uppdaterade rekommendationer för hur annonsörer kan undvika att varumärket exponeras på en illegal sajt finns hos  Sveriges Annonsörer.

Se rekommendationen här

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta: 

Sara Lindbäck, Rättighetsalliansen, [email protected], 0702 02 18 47

Ulrika Wendt, Sveriges Annonsörer, [email protected], 0761  00 1 3 37   

Lena Regeheim, Sveriges Mediebyråer, [email protected], 0706 41 03 92 

Kenneth Danielsson, IAB Sverige, [email protected], 0708 26 03 36 

Varningslistan för illegala sajter: 

rarbg.to

fmovies.to

1337x.to

thepiratebay.org

soap2day.to

torrentleech.org

fmovies.ps

hdfilmer.net

dreamfilmsw.com

streamtajm.com

Relaterade artiklar

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2024

Under torsdagen den 6 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2024 vid en härligt festfylld kväll i Blå hallen, Stockholms stadshus. Kvällen leddes av duon Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning…

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala

Den 6 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det för andra året i rad blir Kristian…

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.  100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…

Kreativitet och balans är avgörande för att öka reklamacceptansen visar ny rapport

En ny undersökning från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna…
Fler artiklar