Vi på Sveriges Annonsörer värnar om ansvarsfull marknadsföring och att företag och verksamheter ska få bästa möjliga effekt av sina marknadsinvesteringar. Ett av de viktigaste områdena framåt är den gröna omställningen.

Vi tror att en nära samverkan och samarbete med hela branschen är nödvändig för att kunna skapa insatser som ger effekt. En av dessa insatser är att det behöver finnas tydliga gemensamma riktlinjer kring hur vi använder klimat- och miljöpåståenden i marknadskommunikationen. Men det råder stor osäkerhet om vad man kan och bör kommunicera. Begrepp som klimatpositiv och nettonollutsläpp är två exempel på termer som snabbt vuxit i popularitet de senaste åren, men där det rått osäkerhet om när och hur de på ett ansvarsfullt sätt kan användas i marknadskommunikation.

Idag lanserar ICC nya riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat som kommer underlätta och förbättra användningen av miljöpåståenden i marknadskommunikation. Riktlinjerna hjälper företag att kommunicera sitt miljö- och klimatarbete på ett etiskt och vederhäftigt vis. ICC:s Riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat (ICC:s miljö- och klimatriktlinjer) ger användaren praktisk vägledning i vilken bevisbörda som krävs för att undvika vilseledande element. Bland annat inkluderar vägledningen en checklista, mot vilken användare kan stämma av om deras budskap omfattas av de särskilda regler som gäller för den här typen av kommunikation.

Riktlinjerna är grunden. För att de ska bli tillämpbara behövs kunskap, därför har vi på Sveriges Annonsörer varit med och utvecklat utbildningen i de nya riktlinjerna tillsammans med ICC, KOMM och MarLaw. Den här kursen erbjuder en viktig kunskapsplattform för våra medlemmar, de nya ICC-koderna blir den kompass som behövs för att våra medlemmar ska kommunicera miljö och hållbart på ett förtroendeskapande sätt och därmed bidra till en snabb grön omställning och samtidigt skapa lönsamma hållbara företag.

Relaterade artiklar

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…
Fler artiklar