Den 5 juli röstade Europaparlamentet för genomförande av rättsakterna Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA). Det är två regleringar som på olika sätt syftar till att reglera digitala tjänster. DSA reglerar utökat ansvar för digitala plattformar medan DMA syftar till att säkerställa ökad konkurrens på de digitala marknaderna. I båda rättsakterna föreslås regler som ska hantera förekomsten av s.k. dark patterns.

Övergripande fokus i DSA är förekomsten av olagligt innehåll där en plattform ska ta ett ansvar för innehållet på plattformen bl.a. genom proaktiva åtgärder men även ha ansvar för att ta ner innehåll. Vidare föreslås nya regler bl.a. för riktade annonser till underåriga och för ökad transparens i annonsering online.

DMA syftar till att säkerställa en mer rättvis och mer konkurrenskraftig digital marknad. Här föreslås bl.a. regler om att annonsörer ska kunna få insyn gällande prissättning m.m. samt oberoende verifiering av plattformars annonstjänster.

Vad händer nu?

Innan detta kan bli lag måste rättsakterna antas av Europeiska rådet. När så skett kommer det sedan att dröja ytterligare innan reglerna träder i kraft. Under förutsättning att inga förseningar sker är i dagsläget en preliminär bedömning att man kan förutspå att rättsakterna kan komma att träda i kraft under första delen av 2023 för DMA och i början av 2024 för DSA. Sveriges Annonsörer har bevakat frågan under hela processen och kommer att fortsätta med detta arbete.

Läs mer om lagförslagen på EU-kommissionens hemsida här

Sveriges Annonsörers dataetikgrupp har tagit fram en översikt av det dataetiska landskapet, läs mer och ladda ned den här


Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.

Vad är lagen om digital tillgänglighet och vem måste följa den? 

Från och med den 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen i Sverige. Lagen som bygger på ett EU-direktiv syftar till att alla konsumenter, inklusive personer med synnedsättningar eller andra typer av…
Fler artiklar