Meta ändrar sin strategi för innehållsmoderering – Vad betyder det för företag som annonserar på Facebook och Instagram?
9 januari 2025Mark Zuckerberg, CEO för Meta (som äger Facebook, Instagram, WhatsApp och Threads), meddelade nyligen att man genomför stora förändringar. En del handlar om extern faktagranskning, som endast gäller i USA i dagsläget. Man ändrar även det som man kallar censurering av inlägg på plattformen för att vara mer öppen kring frågor gällande kön, immigration och politik för att användarna ska få en mer personanpassad feed.
Här kommer en snabb överblick av några av förändringarna hos Meta
- Meta har bland annat beslutat att slopa sitt program för extern faktagranskning i USA och i stället satsa på en modell som speglar plattformen X (tidigare Twitter) under Elon Musks ledning. Användarna kommer att spela en allt större roll i rapporteringen av olämpligt innehåll via så kallade ”community notes”.
- Meta kommer även att ändra hur man ser till att användarna efterlever Metas policies, bland annat genom att man i större utsträckning än tidigare kommer att förlita sig på att användare anmäler överträdelser av dessa. Metas innehållsfilter kommer istället att fokusera på att identifiera och ta bort olagligt innehåll och väsentliga överträdelser av Metas policies.
Meta har kommenterat att syftet med förändringarna är att man vill minska det som man kallar censur för att främja yttrandefriheten. risken med minskad kontroll är dock att det i större utsträckning kan förekomma desinformation och olämpligt innehåll.
I svar till tidningen Politico har Meta uppgett att man inte har några planer på att avsluta faktagranskningsprogrammet inom EU och att man kommer att kontrollera sina innehållsmodereringsskyldigheter inom EU innan man genomför några förändringar.
Ni kan läsa mer om förändringarna på Meta och lyssna på Mark Zuckerberg här
Riskerna för företagens varumärken
För företag som annonserar på Metas plattformar innebär detta en ökad risk. Utan strikt innehållsmoderering kan annonser och varumärkesbudskap exponeras i samband med olämpligt, kontroversiellt eller till och med skadligt innehåll. Detta kan leda till att företagets trovärdighet ifrågasätts eller skadas, vilket gör det avgörande för annonsörer att ta större kontroll över sin Brand Safety.
Det blir därför än viktigare att företag som annonserar på Meta tar egna initiativ för att skydda sina varumärken med ökat fokus på Brand Safety, dvs trygga annonsmiljöer.
Vad behöver företag som annonserar på Meta tänka på?
- Implementera rutiner för Brand Safety
Samarbeta med partners och byråer för att etablera tydliga riktlinjer och rutiner för att säkerställa att era annonser placeras i säkra miljöer. - Utforma en kravlista på exkludering, Brand Suitability
Skapa en lista över vilken typ av innehåll ni inte vill associeras med, som att exkludera våldsamt, politiskt eller desinformerande material. - Begär rapportering från era partners och byråer
Säkerställ att era annonsplaceringar granskas och rapporteras regelbundet. Be om detaljerade rapporter som visar var och hur era annonser har visats. - Samarbeta med tredjepartslösningar
Använd externa verktyg och partners för att filtrera och övervaka era kampanjer på plattformarna. Detta kan inkludera AI-drivna lösningar via 3:e part eller anlita experter som hjälper till att hantera risker.
Om du vill få mer tips kring hur man behöver tänka kring brand safety kan du läsa mer här
Vi har också en mikrokurs på ämnet Brand Safety & Suitability i Campus Marketing Online
Den nya strategin från Meta innebär att annonsörer och användare får ta ett större eget ansvar för att avgöra vad som är lämpligt innehåll och vad som passar deras varumärke. Det är en utveckling som riskerar att bli ett skifte i hur sociala medieplattformar balanserar frågan om yttrandefrihet och deras ansvarstagande om vad som publiceras.
Vi kommer fortsatt följa utvecklingen och hålla våra medlemmar uppdaterade.
Peter Mackhé
Medieexpert
[email protected]