Konsumentverket gick idag ut med ett pressmeddelande om att man under oktober och november genomför en så kallad sweep där flera företags prisinformation kommer att granskas för att se om prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen följs.

Prisnedsättningsregeln introducerades förra året och innebär förenklat att ett företag som säljer en produkt behöver ange produktens lägsta pris under de 30 senaste dagarna i det fall produkten uppges vara prissänkt. Regeln återfinns i 7 a § prisinformationslagen.

Eftersom såväl Black Friday som julen närmar sig är det viktigt att ha koll på vilka regler som gäller. Om ni är osäkra, kan ni som medlemmar i Sveriges Annonsörer alltid kontakta våra jurister för rådgivning kring prisnedsättningsregeln. Vill du lära dig mer om vad du ska tänka på när det gäller prisinformation kan vi tipsa om vår utbildning om marknadsföringsrättens grunder den 24 november och 8 december där vi tar upp detta ämne och mycket mer.

Vägledning från Konsumentverket

Konsumentverket har tagit fram viss vägledning som kan vara till hjälp med att förstå hur man som företag ska tillämpa bestämmelsen. En nyhet från Konsumentverket är ett rättsligt ställningstagande som Konsumentverket publicerade tidigare i oktober. Vi rekommenderar våra medlemmar att ta del av innehållet i ställningstagandet.  

Konsumentverket har tidigare även uppdaterat sin vägledning om prisinformation till att omfatta prisnedsättningsregeln. Denna vägledning uppdateras nu ytterligare en gång med anledning av det nya rättsliga ställningstagandet och vi kommer att återkomma med information om vägledningen när den är på plats.

Ulrika Wendt, jurist
[email protected]
Jakob Rönnerbäck, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.
Fler artiklar