När Black Friday nu börjar närma sig är det viktigt att ha koll på att era priskampanjer följer reglerna, däribland reglerna i marknadsföringslagen och i prisinformationslagen.

2022 kom ytterligare nya regler för prisnedsättningar i prisinformationslagen (B2C) som kortfattat innebär att det tidigare priset ska anges vid prissänkningar och att detta tidigare pris ska vara det lägsta pris som produkten haft under de 30 dagar som föregått prissänkningen. Konsumentverket har riktat kritik mot hur marknaden tagit sig an den nya prisnedsättningsregeln. Läs mer om detta om och några tips på hur man ska ta till sig den nya regeln.

Relaterade artiklar

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.
Fler artiklar