Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…
Verksamhetsberättelse 2024

Senaste nytt

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.

Vad är lagen om digital tillgänglighet och vem måste följa den? 

Från och med den 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen i Sverige. Lagen som bygger på ett EU-direktiv syftar till att alla konsumenter, inklusive personer med synnedsättningar eller andra typer av…

Nya regler vid marknadsföring av kreditavtal 

Den 1 mars 2025 träder ändringar i Konsumentkreditlagen i kraft som medför en utökad informationsplikt vid marknadsföring av kreditavtal. Konsumentverket har nu beslutat om nya föreskrifter som tydliggör hur reglerna ska åtföljas.
Fler Aktuellt

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Ny rapport från EU-kommissionen om säker och hållbar e-handel och granskning av det kinesiska företaget Shein  

Som säkert många av er har uppmärksammat har flera e-handelsföretag utanför Europa hamnat under lupp på sistone. Senast var det den kinesiska e-handelsplattformen Temu som utsattes för kritik och granskning av såväl Konsumentverket…

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2024

Under torsdagen den 6 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2024 vid en härligt festfylld kväll i Blå hallen, Stockholms stadshus. Kvällen leddes av duon Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning…

Nu är den här – Campus Marketings Utbildningskalender 2025

Så här ser vår utbildningskalender ut för 2025. Fylld med intressanta och lärorika program och kurser ledda av några av branschens bästa specialister.

Ny granskning av Konsumentverket – fortsatta problem med marknadens efterlevnad av 7a § prisinformationslagen

Vi har tidigare rapporterat om Konsumentverkets granskningar av hur marknaden efterlever reglerna i prisinformationslagens 7a § när det kommer att tidigare lägsta pris ska anges vid prissänkningar till konsumenter av specifika produkter.

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala

Den 6 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det för andra året i rad blir Kristian…

Meta ändrar sin strategi för innehållsmoderering – Vad betyder det för företag som annonserar på Facebook och Instagram? 

Mark Zuckerberg, CEO för Meta (som äger Facebook, Instagram, WhatsApp och Threads), meddelade nyligen att man genomför stora förändringar. En del handlar om extern faktagranskning, som endast gäller i USA i dagsläget. Man…

Konsumentverket riktar kritik mot marknadsföring om garanti 

Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag. Konsumentverket följer i en ny granskning upp om marknaden anpassat sina garantiutlåtelser i marknadsföring till den nya lagstiftningen.  

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.  100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…

Effektkalendern 2024

I Effektkalendern 2024 ger vi dig material för att ytterligare utvecklas som marknadsförare. Varje advent får du ny inspiration för att skapa marknadsföring som ger effekt. Du får även ta del av våra…

Nu granskas Temu på EU-nivå

Det har på senare tid varit en del skriver om Temu i media. Nu kritiseras marknadsplatsen även av EU:s konsumentskyddsmyndigheter inom ramen för ett EU-koordinerat granskningsarbete.

Idag firar vi 100 år!

100 år i marknadsförarnas tjänst! Den 15 november 2024 bildades Sveriges Annonsörer på restaurang Gillet i Stockholm. I 100 år har vi engagerat oss för att marknadsförare ska få bästa möjliga effekt av…

Det vi gör har aldrig varit viktigare

Sverige och datorerna överlever millennieskiftet. Men det som inte överlever är vårt gamla namn. 2005 byter vi från Annonsörföreningen till Sveriges Annonsörer. I stället för en millenniebugg börjar sociala medier nu sprida sig…

Nu lanseras den svenska översättningen av den nya ICC-koden 

Den 6 november lanserades den svenska översättningen av den nya utgåvan av Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler). 

Nygamla regler om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för nya personbilar

Den 1 oktober trädde Konsumentverkets nya föreskrifter om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp i kraft. Konsumentverkets föreskrifter kompletterar den nya lagen om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya…

Reasons to be cheerful, part 3

Mats Rönne rapporterar från IPA Effectiveness Conference i London 9 oktober. En gammal fin regel för ett företags reklamstrategi heter ”In the absence of creativity, consistency will do nicely”. Efter förra veckans IPA…

Kommersiella medier och teknikrevolution 

Världens bästa land att leva i? Det är i alla fall vad många säger om Sverige i början på 1980-talet. Vi är mitt i en pågående ny svensk högkonjunktur där jämställdhetskampen tagit fart.…

Kreativitet och balans är avgörande för att öka reklamacceptansen visar ny rapport

En ny undersökning från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna…