Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund
28 april 2025Pressmeddelande 28 april 2025
Inom ramen för branschinitiativet CommToAct People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.
– Den nya standarden är en möjlighet till smidigare processer som sparar tid både för kund och byrå och ger större utrymme för nyfikenhet, tankeutbyte och dialog. Det är i dialogen vi lär känna varandra och skapar förståelse för behov och lösning, vilket är grunden för utvecklande, långsiktiga samarbeten mellan byrå och kund, säger Johanna Alanko, COO på AdOn och styrelseledamot i SverigesMediebyråer som arbetat i arbetsgruppen.
Bakgrunden till projektet är den ohälsosamma nivån av stress och psykisk ohälsa som finns inom kommunikationsbranschen, där den stora mängd gratisarbete som efterfrågas av företag i pitcher och upphandlingar är en starkt bidragande faktor. Det var i samarbetet CommtoAct/People som Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer tillsatte en arbetsgrupp med uppdraget att arbeta fram en ny pitchstandard med fokus på hållbarhet och effekt. Arbetet har landat i en enkel process, med tydliga steg och stöd i form av mallar och checklistor, som successivt smalnar ner urvalet av byråer. Processen bygger på lång och bred erfarenhet av vad man behöver veta och när man behöver veta det för att få ett väl underbyggt beslutsunderlag.
– Att välja en ny byrå är ett affärsstrategiskt beslut för en marknads- och kommunikationsavdelning – det handlar om att hitta en långsiktig partner som kan bidra till att lösa de verkliga affärsutmaningarna. Därför behöver också pitchprocessen hålla hög kvalitet och vara affärsmässig för alla inblandade. Det ska vara en inspirerande process där nya människor möts, tankar får studsa och utvecklas, men samtidigt krävs struktur, transparens och ett gemensamt ansvar för att skapa rätt förutsättningar. När vi lyckas med det lägger vi grunden för ett partnerskap som både bygger på tillit och har kraft att utvecklas över tid, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.
De perspektiv som har legat till grund i arbetsgruppens diskussioner har bland annat varit hur tiden för gratisarbete i pitchförfarandet kan minska. Även skapa en högre nivå av balans och affärsmässighet mellan vad som efterfrågas när i processen och önskemål på leverans utifrån underlag man vill dela. Arbetsgruppen har också identifierat och tydliggjort de största ”no-no”, exempelvis att inte be om kreativa lösningar eller årsstrategier, eller att skicka ut pitchinbjudningar i starten av semesterperioder. Vidare har även diskuterats var fokus under upphandlingsprocessen bör ligga och hur vi kan gå från tunga presentationer till mer dialog och samarbete.
– Att välja en ny byrå och inleda ett nytt partnerskap bör vara en inspirerande och konstruktiv process – där perspektiv delas och grunden för ett långsiktigt samarbete läggs. För att möjliggöra detta behöver vi tillsammans undviker de inslag som försvårar kvalitativa byråval och tydliggöra vad en väl genomförd pitchprocess bör innehålla – mer fokus på öppen dialog och ömsesidig förståelse. En affärsmässig process i detta inledande skede bygger sedan vidare hållbara relationer och skapar mervärde för alla inblandade parter, vilket i slutändan ger verklig och varaktig affärsnytta, säger Linda Nilsson, VD på Komm.
Läs & ladda ner:
Hur man upphandlar en kommunikationsbyrå här
Hur man upphandlar en mediebyrå här
Arbetsgruppen som arbetet fram rekommendationerna består av:
Gunilla Bergh, Engage Marketing
Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer
Johanna Alanko, AdOn, Sveriges Mediebyråer
Linda Nilsson, Komm
Laura Mähler Nelander, ECI
Klas Lusth, Perfect Fools
Tobias Clewemar, Swedbank
Sandra Gidlund, Garbergs
För frågor vänligen kontakta:
Johanna Alanko, styrelseledamot Sveriges Mediebyråer, [email protected]
Linda Nilsson, vd Komm, [email protected]
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, [email protected]
