Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.

Media Forum & Policy Forum


Veckan inleddes med fördjupade diskussioner inom Media Forum, där tre huvudfrågor stod i fokus:

  • Cross media measurement – WFAs initiativ Halo börjar nu bli verklighet genom arbetet i USA och UK.
  • Framtidens samarbete mellan kunder och mediebyråer – för bättre transparens och trygghet.
  • AI i medielandskapet – hur AI kan revolutionera strategi, planering och köp.

Policy Forum diskuterades hur lagstiftning påverkar marknadsförare och den växande utmaningen med minskat förtroende för politiken och demokratins utveckling.

Höjdpunkter från konferensen


Torsdagen bjöd på en imponerande lineup av talare och insikter:
🎤 Peter Hinssen – AI-trender och vikten av att balansera ”data science” med ”content science”.
🎤 Livia Fioretti – Konsumentbeteendetrender kring upplevelser, värdeskapande och mänskliga behov.
🎤 Stephan Loerke (VD, WFA) – Framtidens marknadsförare: stabila fundament, affärsfokus och teknisk förståelse.
🎤 Seth Godin – Bra marknadsföring bygger på relation, förtroende och att vinna konsumentens ”tillstånd” att lyssna.
🎤 Case från L’Oréal, KraftHeinz och Mastercard – Hur starka varumärken skapar långsiktig effekt.

Sveriges Annonsörer prisade med WFA President Award!


Vi är otroligt stolta över att ha mottagit WFA President Award för vårt arbete med Effektdatabasen och forskningen baserad på 100-wattaren! Ett viktigt erkännande för vårt arbete med att skapa kunskap och stärka marknadsföringens affärsvärde.

Vad tar vi med oss?

  • Back to basics – starka varumärken och strategier bygger långsiktigt värde.
  • Cross media measurement blir allt viktigare för effektmätning.
  • Hållbarhet & inkludering driver både affär och samhällsansvar.
  • AI möjliggör transformation men kräver tid och genomtänkt implementering.
  • Helheten är starkare än delarna – samarbete och erfarenhetsutbyte är nyckeln.

Veckans bästa citat: “People will forget what you said. People will forget what you did. But people will never forget how you made them feel”. Maya Angelou

Nu reser vi hem till Stockholm, fyllda med insikter, inspiration och nya idéer för att fortsätta stärka och utveckla svensk marknadsföring!

Vill du ta del av rapporten ”Marketer of the Future”? Ladda ner den här:

Bilder från veckan:

Relaterade artiklar

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Vad är lagen om digital tillgänglighet och vem måste följa den? 

Från och med den 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen i Sverige. Lagen som bygger på ett EU-direktiv syftar till att alla konsumenter, inklusive personer med synnedsättningar eller andra typer av…
Fler artiklar