Members Camp är tillfället då medlemmar samlas för att tillsammans inspireras och utbyta erfarenheter. Den här gången får du höra mer om hållbar kommunikation och hur marknadsföring kan bidra till den gröna omställningen.

Program 14 maj

Hur kan CommToAct  vägleda och inspirera?
Att kommunikation är viktigt för att påverka den gröna omställningen är vi i branschen överens om. Även en majoritet av svenskarna uppger att marknadsföring och kommunikation från företag har en viktig roll för att skapa beteendeförändringar och förändrade normer som påskyndar klimatomställningen. 

Samtidigt ses marknadsföring som en del av problemet som ofta används för att driva försäljning och konsumtion och nästan hälften av alla anmälda miljö- och klimatpåståenden fälls för att vara vilseledande. Det urholkar trovärdigheten för hållbarhetsbudskap i en tid när vi behöver prata om frågorna mer än någonsin. 

CommToAct Planet erbjuder vägledning och inspiration för att navigera i denna komplexa miljö. Vi samlar alla som jobbar med marknadsföring och kommunikation bakom en gemensam ambition: att bidra aktivt till den gröna omställningen, både genom att skapa effektfull kommunikation och genom att sänka våra egna utsläpp. 

Talare: Karin Grohman, verksamhetsansvarig CommToAct

Lantmännen berättar om arbetet bakom varumärkesresan – 10 år på topplistan över Sveriges mest hållbara livsmedelsvarumärken 
2024 blev Lantmännen återigen utnämnd till Sveriges mest hållbara livsmedelsvarumärke i Sustainable Brand Index och sedan mätningarna påbörjades 2014 har Lantmännen aldrig hamnat utanför topp 3. Lantmännen berättar om hur de över tid utvecklat sitt kommunikationsarbete för att bibehålla och bygga vidare på en värdeskapande position med ansvar och hållbarhet som utgångspunkt. Ett arbete som bland annat belönats med 100w i 100-fattaren. 

Talare: Per Holgård, Head of Group Marketing och Linnéa Nilsson, Campaign Manager på Lantmännen

Lönsam och engagerande hållbarhetskommunikation 
Nya generationer av konsumenter blir allt mer köpstarka, hållbarhetskraven förändras, och ny lagstiftning påverkar kommunikation och redovisning. Hur navigerar vi detta landskap och skapar hållbarhetsengagemang som gynnar både branschen och varumärken? Hur kan marknads- och hållbarhetschefen samverka, och hur kan starka varumärken leda vägen mot en mer hållbar framtid? 

Talare: Johan Anselmsson​, professor i Företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

Framtidsspaning – omvälvande regler mot greenwashing runt hörnet, vad har vi att vänta? 
Som del i European Green Deal tar EU-kommissionen krafttag mot greenwashing i marknadsföring. Två lagstiftningspaket väntar runt hörnet som tillsammans kommer att förändra hur vi arbetar med miljöpåståenden i marknadsföring. Ulrika berättar mer om vad vi har att vänta oss samt vilka utmaningar och möjligheter som de nya reglerna för med sig.

Talare: Jakob Rönnerbäck, jurist på Sveriges Annonsörer

Om Members Camp

Members Camp är tillfället då vi bjuder in medlemmar för att inspireras och utbyta erfarenheter. Varje camp har ett givet tema och bjuder på medlemscase, tips från experter på temat, diskussioner och möjlighet att nätverka och mingla med kollegor i branschen. Du inspireras och lär av andras utmaningar och framgångar och får möjlighet att själv få visa vad du lyckats med och inte.

Members Camp är exklusivt och utan kostnad för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Under dagen finns även tid för mingel med branschkollegor. Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på i[email protected]

Dag & plats

Dag: onsdag 14 maj, kl 12:00-16:00, vi startar med en lättare mingellunch kl 12:00
Var: Lantmännen, Neptunigatan 47, Malmö 

Har du frågor skicka ett mejl till oss på [email protected]
Med reservation för eventuella justeringar i programmet.

Föreläsare

Karin Grohman

CommToAct

Per Holgård

Lantmännen

Linnéa Nilsson

Lantmännen

Johan Anselmsson

Lunds Universitet

Jakob Rönnerbäck

Sveriges Annonsörer

Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

Nätverk Juridik: Spaningar från RO

Den här nätverksträffen vänder sig till dig som jobbar som jurist på ett av våra medlemsföretag och vill dela med dig av dina erfarenheter inom marknadsjuridik till kollegor i branschen. Den här gången…

Tips! Få ut det mesta av medlemskapet i Sveriges Annonsörer

Under 45 minuter går vår medlemsansvarig Anna Walestad igenom allt du behöver veta om medlemskapet i Sveriges Annonsörer.

Members Camp Göteborg: Hållbar kommunikation – hur kan marknadsföring bidra till den gröna omställningen?

Members Camp är tillfället då medlemmar samlas för att tillsammans inspireras och utbyta erfarenheter. Den här gången får du höra mer om hållbar kommunikation och hur marknadsföring kan bidra till den gröna omställningen.

Tips! Få ut det mesta av medlemskapet i Sveriges Annonsörer

Under 45 minuter går vår medlemsansvarig Anna Walestad igenom allt du behöver veta om medlemskapet i Sveriges Annonsörer.
Fler event