Från och med den 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen i Sverige. Lagen som bygger på ett EU-direktiv syftar till att alla konsumenter, inklusive personer med synnedsättningar eller andra typer av funktionsnedsättning, ska kunna ta del av produkter och tjänster som omfattas av lagen på lika villkor. Lagen är tänkt att undanröja och motverka hinder för en effektiv konkurrens och att främja personers jämlikhet i levnadsvillkor och delaktighet i samhällslivet. 

Lagen omfattar vissa specifika produkter och tjänster, däribland betalningsterminaler, läsplattor, elektroniska kommunikationstjänster och e-handel. Om ni tillhandahåller någon av de produkter och tjänster som omfattas av tillgänglighetslagen måste ni som huvudregel följa de nya tillgänglighetsreglerna.  

Post- och telestyrelsen (PTS), är marknadskontrollsmyndighet och även en av de myndigheter som utövar tillsyn för att lagen följs. De har vägledande information på sin hemsida om de nya reglerna, däribland vilka produkter och tjänster som omfattas av lagkravet samt vad man ska tänka på för att följa de regelverket, läs här och här.  

Relaterade artiklar

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.
Fler artiklar