Remissyttrande – revidering av Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare till konsumenter, dnr: 2024/1195
13 februari 2025Remissyttrande – revidering av Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare till konsumenter, dnr: 2024/1195
Om oss
Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen för landets annonsörer och bildades 1924. Sveriges Annonsörer har cirka 400 medlemsföretag/organisationer som tillsammans står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i Sverige. Som intresseorganisation bistår vi medlemmarna att arbeta med ansvarsfull och sund marknadsföring som skapar effekt för deras varumärken. Sveriges Annonsörer är medlemmar i World Federation of Advertisers (WFA).
Synpunkter på förslag till reviderade allmänna råd
Vi har blivit tillfrågade att yttra oss över ovan nämnda revidering av allmänna råd, vilket vi uppskattar. Sveriges Annonsörer har inga stora synpunkter på råden i sig, vi föreslår dock ett mindre förtydligande under 1.3.3. stycke 2 där en hänvisning görs till avsnitt 3. Här kan man möjligen uppfatta det som att undantaget endast gäller för internet och inte på fysiskt försäljningsställe (även om utrymmet för att lämna information på fysiskt försäljningsställe är större än på internet). Vi föreslår därför att en hänvisning görs även till avsnitt 2 eftersom det då blir tydligt att även fysiska säljställen butiker omfattas.
Vi vill också framhålla att det är viktigt att det blir enkelt att hitta och ta till sig beslutspromemorian som hör till de allmänna råden. Som hemsidan är utformad i dag finns det en “rubrik” där det står version och under den en möjlighet att välja allmänna råd eller besluts-pm. Ordet “version” skulle snarare kunna uppfattas som att det finns olika versioner från olika årtal för de allmänna råden och inte att det därutöver finns en beslutspromemoria. En fritextsökning på besluts-pm under publikationer ger inte heller någon träff. Eftersom syftet med dokumenten är att ge företagare hjälp att göra rätt vid marknadsföring är det viktigt att dokumenten enkelt går att hitta och att det blir tydligt vad som är vad. Detta gäller generellt och inte specifikt enbart kopplat till denna remiss.
Stockholm den 11 februari 2025
Hanna Riberdahl, VD
Ulrika Wendt, jurist
Jakob Rönnerbäck, jurist