Varumärkesstrategi
Jag vill anmäla migUtbildning inom varumärkesutveckling och varumärkesbyggande
Står du inför en varumärkesresa. Eller är du mitt inne i en. Då är detta ett program för dig. I detta program täcker vi in olika områden som kan hjälpa dig att skapa en lyckad förförflyttning av ett varumärke. Fokus i programmets två sista kurser är kommunikationsdrivna förflyttningar. Men i de två första kurserna tar vi ett bredare perspektiv på varumärke och varumärkesutveckling. I alla programmets kurser så exemplifierar vi med aktuella exempel och vi ger också möjlighet att direkt använda den nya kunskapen och verktygen på aktuella utmaningar i din vardag på jobbet.
Information om programmet
För vem?
Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med marknadsföring och där varumärkesutveckling och varumärkesbyggande kommunikation är en del av dina arbetsuppgifter.
Det är rätt utbildning att gå om du:
- Är marknadschef, varumärkesansvarig eller projektledare och vill få en samlad bild av teorier, verktyg och metoder för att utveckla varumärken.
- Har jobbat med varumärkesutveckling och varumärkesbyggande kommunikation ett tag och vill uppdatera dina kunskaper.
- Har jobbat med marknadsföring med fokus på andra områden och vill komplettera med kunskap inom varumärkesutveckling och varumärkesbyggande.
Om utbildningen
Utbildningen hjälper dig skapa bästa möjliga förutsättningar i din roll för att utveckla varumärken, ta fram varumärkesstrategier och skapa effektiv varumärkesbyggande kommunikation genom att:
- Utveckla din verktygslåda (kunskap, metoder, angreppssätt) inom varumärkesstrategi, varumärkesutveckling och varumärkesbyggande kommunikation.
- Ge dig underlag för att skapa ökad förståelse i organisationen för hur varumärken och varumärkesbyggande kommunikation kan bidra till att driva förändring och skapa värde.
- Gå igenom aktuella exempel och case från välkända varumärken för att illustrera de principer som är basen till lyckad varumärkesutveckling.
- Bli en bättre kravställare till kreativa byråer och inhouse avdelningar, skriva bättre projektbriefer och bli bättre på att briefa olika kreativa partners.
Resultat efter utbildningen
Efter utbildningen kommer du ha fyllt på med kunskap, metoder och angreppsätt för att utveckla varumärken. Du kommer också fyllt på med kunskap runt strategiutveckling, ta fram integrerade kreativa koncept samt mäta och utvärdera effekten av varumärkesbyggandet.
- Hur du ställer en diagnos för ditt varumärke
- Hur du formulerar en strategi och plan för att utveckla varumärket
- Hur du kravställer kreativa koncept och varumärkeskampanjer
- Hur mäter du och följer upp utvecklingen av varumärken
- Hur du sätter mål, budgeterar och planerar för varumärkesutvecklingen
Kurser som ingår i programmet
-
Varumärkesstrategi, Kurs 1
Varumärkesteori
En halvdagHar du en filosofi för hur marknadsföring, varumärke och kommunikation kan bidra till att skapa värde och driva lönsam tillväxt? Inte en strategi eller plan utan en egen filosofi, utifrån ditt varumärkes förutsättningar, som är formulerad på ett enkelt och inspirerande sätt och förankrad i organisationen.
Läs mer om kursen -
Varumärkesstrategi, Kurs 2
Varumärkespositionering
En halv dagI den här kursen går vi igenom olika delar som kan ingå i en strategi och plan för att utveckla ett varumärke. Vi fokuserar lite extra på vad som kännetecknar agerbara strategier som kan engagera internt och ge en tydlig riktning för att förflytta varumärket externt i den önskade riktningen.
Läs mer om kursen -
Varumärkesstrategi, Kurs 3
Varumärkeskommunikation
En halvdagVarumärkesbyggande kommunikation är ett viktigt och kraftfullt verktyg för att förändra, förstärka och förflytta ett varumärke. I dagens fragmenterade medielandskap har det aldrig varit viktigare med ett tydligt kreativt koncept, en distinkt visuell identitet och ett långsiktigt angreppsätt för att skapa effektiv kommunikation för ditt varumärke.
Läs mer om kursen -
Varumärkesstrategi, Kurs 4
Varumärkeseffekt
En halvdagEn av de största utmaningarna idag när man arbetar med varumärken och byggandet av dem är att tydliggöra värdet av det arbetet och investeringarna i det. I dagsläget är det lätt för alla delar av organisationen att fokusera på de kortsiktiga initiativen som är enkla att mäta.
Läs mer om kursen
Programansvarig
Niclas Norström
Niclas Norström är marknadsförare med lång erfarenhet av varumärkesutveckling i roller som strategisk ansvarig både på kund och konsultsidan. Just nu arbetar han bland annat med Apoteket och Alecta. Tidigare har han jobbat med Svenska Spel, Tele2, Wasa, Triss, Kommunal, Systembolaget, Polestar, Volvo on Demand, ICA och Zalando. Han har lång erfarenhet av utbildning bland annat från Berghs School of Communication och Stockholms Universitet. Idag driver han konsultföretagen Antidot och Unity of Minds.