Varumärkeseffekt
En av de största utmaningarna idag när man arbetar med varumärken och byggandet av dem är att tydliggöra värdet av det arbetet och investeringarna i det. I dagsläget är det lätt för alla delar av organisationen att fokusera på de kortsiktiga initiativen som är enkla att mäta. Samtidigt så finns utmaningar med att vissa varumärkesmål är långsiktiga och de kan också vara svårt att härleda exakt vad som har påverkat dessa. I denna kurs fokuserar vi därför på vad som är de viktigaste målen att mäta och hur dessa kan kopplas till hur de skapar värde för affären.
Efter denna kurs kommer du ha kunskap och verktyg för att kunna visa på värdet av arbetet med att utveckla varumärket samt att ta fram en budget för varumärkesutveckling.
Mer information
Kursinformation
- Mäta varumärkesförflyttningar och dess påverkan på affären
- Sätta strategiska mål för utveckling av varumärket
- Budgetera för långsiktiga varumärkeskampanjer och initiativ
- Sätta upp en lämplig varumärkestracking
Kursansvarig
Niclas Norström
Niclas Norström är marknadsförare med lång erfarenhet av varumärkesutveckling i roller som strategisk ansvarig både på kund och konsultsidan. Just nu arbetar han bland annat med Apoteket och Alecta. Tidigare har han jobbat med Svenska Spel, Tele2, Wasa, Triss, Kommunal, Systembolaget, Polestar, Volvo on Demand, ICA och Zalando. Han har lång erfarenhet av utbildning bland annat från Berghs School of Communication och Stockholms Universitet. Idag driver han konsultföretagen Antidot och Unity of Minds.