Varumärkesteori
Har du en filosofi för hur marknadsföring, varumärke och kommunikation kan bidra till att skapa värde och driva lönsam tillväxt? Inte en strategi eller plan utan en egen filosofi, utifrån ditt varumärkes förutsättningar, som är formulerad på ett enkelt och inspirerande sätt och förankrad i organisationen. I en djungel av olika teorier kan det vara svårt att hitta rätt och ha en samsyn internt och externt. I den här kursen går vi igenom de viktigaste teorierna, sedan avslutar vi med att du får formulera din filosofi utifrån det varumärke du arbetar med och dess förutsättningar.
Efter kursen kommer du ha en stabil grund att utgå ifrån när du ska utveckla varumärken samt en filosofi att samlas runt externt och internt för att förenkla arbetet och ge det en tydlig riktning.
Mer information
Kursinnehåll
- Vad är ett varumärke
- Varumärket som ett verktyg för att driva lönsam tillväxt och förändring
- Evidensbaserad varumärkesteori, från mental tillgänglighet till positionering
- Definiera din filosofi för marknadskommunikation och varumärke
Kursansvarig
Niclas Norström
Niclas Norström är marknadsförare med lång erfarenhet av varumärkesutveckling i roller som strategisk ansvarig både på kund och konsultsidan. Just nu arbetar han bland annat med Apoteket och Alecta. Tidigare har han jobbat med Svenska Spel, Tele2, Wasa, Triss, Kommunal, Systembolaget, Polestar, Volvo on Demand, ICA och Zalando. Han har lång erfarenhet av utbildning bland annat från Berghs School of Communication och Stockholms Universitet. Idag driver han konsultföretagen Antidot och Unity of Minds.