Planering och budgetering
Affärsplanen ger förutsättningarna för marknadsplanen – och vice versa: marknadsplanen ska visa hur marknadsföring bidrar till företagets utveckling och mål. För att få ledningens öra behöver du resonera på deras villkor och med deras språk. Men samtidigt också balansera mellan t ex långsiktigt varumärkesbyggande för framtida intäkter parallellt med aktivering och försäljning i närtid; mellan att öka antalet nya kunder och behålla de befintliga o s v. Här diskuterar vi vad du ska prioritera, hur du kan argumentera för det och hur det ska följas upp.
Mer information
Kursinnehåll
Hur tar vi oss dit?
- Affärsbaserad marknadsplanering – hur bygger marknadsföring och kommunikation intäkter och lönsamhet.
- Styrning och effektredovisning – tre sätt att utveckla bättre marknadsföring som ger högre effekt
- Grundläggande ekonomi för marknadsförare – marginaltillskott eller ROI?
- Marknadsföring för din CFO
- Att bygga en marknadsplan som bas för marknadsföringsbudgeten
Kursansvarig
Mats Rönne
Mats Rönne är senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation och Sveriges Annonsörers effektexpert. Han har över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux, marknadschef på Skanskas bostadsenhet och den digitala lästjänsten Readly. Mats är också medgrundare av 100-wattaren.