Planering och budgetering

Affärsplanen ger förutsättningarna för marknadsplanen – och vice versa: marknadsplanen ska visa hur marknadsföring bidrar till företagets utveckling och mål. För att få ledningens öra behöver du resonera på deras villkor och med deras språk. Men samtidigt också balansera mellan t ex långsiktigt varumärkesbyggande för framtida intäkter parallellt med aktivering och försäljning i närtid; mellan att öka antalet nya kunder och behålla de befintliga o s v. Här diskuterar vi vad du ska prioritera, hur du kan argumentera för det och hur det ska följas upp.

Mer information

Kursinnehåll

Hur tar vi oss dit?

  • Affärsbaserad marknadsplanering – hur bygger marknadsföring och kommunikation intäkter och lönsamhet.
  • Styrning och effektredovisning – tre sätt att utveckla bättre marknadsföring som ger högre effekt
  • Grundläggande ekonomi för marknadsförare – marginaltillskott eller ROI?
  • Marknadsföring för din CFO
  • Att bygga en marknadsplan som bas för marknadsföringsbudgeten

Kursansvarig

Mats Rönne

Senior rådgivare

Mats Rönne är senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation och Sveriges Annonsörers effektexpert. Han har över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux, marknadschef på Skanskas bostadsenhet och den digitala lästjänsten Readly. Mats är också medgrundare av 100-wattaren.

Anmälan – fyll i formuläret nedan

Kursdeltagare

Välj kurstillfälle

Kurstillfällen(Obligatoriskt)
Detta fält är dolt när formuläret visas

Fakturauppgifter

Hur fick du information om kursen?(Obligatoriskt)

Vi är medlemmar i Sveriges Annonsörer(Obligatoriskt)
Jag har tagit del av villkoren för utbildningar(Obligatoriskt)
Läs villkoren för utbildningar här: Allmänna villkor