Marknad- och marknadskommunikationsstrategi – med utgångspunkt från varumärket
Att utveckla starka varumärken är A och O i all marknadsföring. För att göra det på bästa sätt behöver du reflektera över alla fyra P:na – inte bara kommunikationen (promotion) utan också produkt, pris och plats (distribution). Du behöver förstå dynamiken och samspelet mellan vad varumärket står för, och det värde – er value proposition – ni kan skapa med olika produkter och lösningar till olika målgrupper. Och inte minst förstå samspelet – och konflikterna – mellan marknad och sälj.
Mer information
Kursinnehåll
Vart vill vi?
- Positionering och value proposition – det viktigaste strategiska vägvalet
- Vem vänder vi oss till – och varför ska de välja oss?
- Att sätta rätt pris på rätt produkt
- Rätt utmaning gör det lättare att välja rätt inriktning
Kursansvarig
Mats Rönne
Mats Rönne är senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation och Sveriges Annonsörers effektexpert. Han har över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux, marknadschef på Skanskas bostadsenhet och den digitala lästjänsten Readly. Mats är också medgrundare av 100-wattaren.