Regeringskansliet
Kulturdepartementet
Diarienummer Ku2024/01066
[email protected]
Kopia: [email protected]

Remissyttrande – Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om politisk reklam, DS 2024:27


Om oss

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen för landets annonsörer och bildades 1924. Sveriges Annonsörer har cirka 400 medlemsföretag/organisationer som tillsammans står fördrygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i Sverige. Som intresseorganisation bistår vi medlemmarna att arbeta med ansvarsfull och sund marknadsföring som skapar effekt för deras varumärken. Sveriges Annonsörer är medlemmar i World Federation of Advertisers (WFA).

Allmänt

Sveriges Annonsörer är generellt sett positiva till den bakomliggande förordningens syfte, det vill säga en ökad transparens för politisk reklam. Genom de nya reglerna ges reklammottagare bättre förutsättningar att identifiera politiska reklammeddelanden och vem om ligger bakom dessa, vilket förhoppningsvis bidrar till en ökad transparens.

Behöriga myndigheter

Som en del i genomförandet av förordningen har Integritetsskyddsmyndigheten och Mediemyndigheten utsetts till behöriga myndigheter och Post- och telestyrelsen har fått ett samordningsansvar. Eftersom det finns regler om efterlevnad även i förordningen om digitala tjänster där även andra myndigheter såsom Konsumentverket har ett ansvar vill Sveriges Annonsörer framhålla att det blir viktigt att det blir en tydlig gränsdragning kring vilket ansvar och vilka uppgifter de olika myndigheterna har i förhållande till varandra och de olika lagpaketen och vilka uppgifter som kan och bör delas.

Sveriges Annonsörer vill även betona att det är viktigt att de aktuella myndigheterna ges resurser att hantera det utökande ansvaret utan att det går utöver deras övriga arbete. Eftersom reglerna är relativt komplicerade kan det även finnas anledning att behöriga myndigheter tillhandahåller bra vägledning och information för att det ska bli lättare att kunna följa lagkraven.

Stockholm den 29 januari 2025

Hanna Riberdahl, VD

Ulrika Wendt, jurist

Jakob Rönnerbäck, jurist

Relaterade artiklar

Remissyttrande – revidering av Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare till konsumenter, dnr: 2024/1195

Sveriges Annonsörer har inga stora synpunkter på råden i sig, vi föreslår dock ett mindre förtydligande under 1.3.3. stycke 2 där en hänvisning görs till avsnitt 3. Här kan man möjligen uppfatta det…

Remissyttrande – Betänkandet Ett nytt konsumentkreditdirektiv, SOU 2024:69 

Sveriges Annonsörer har i remissvaret nedan valt att fokusera på de lagrum som vi i första hand anser träffar våra medlemmar. Att vi inte kommenterat samtliga förslag ska varken ses som ett tillstyrkande…

Remissyttrande – förslag till Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter

Sveriges Annonsörer delar lagstiftarens målsättning att säkerställa en hög nivå av konsumentskydd vad gäller marknadsföring av krediter. Vi har dock vissa synpunkter på de informationskrav som ställs i de föreslagna föreskrifterna, bland annat…

Remissyttrande – En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas, SOU 2024:23

Utredningen har presenterat ett förslag till ändring av 7 kap. 7 § alkohollagen med innebörden att fler medieformer framöver kommer att omfattas av informationskravet. Sveriges Annonsörer ställer sig generellt sett positiva till en…
Fler artiklar