Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag. Konsumentverket följer i en ny granskning upp om marknaden anpassat sina garantiutfästelser i marknadsföring till den nya lagstiftningen.  

Nya konsumentköpregler 

Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag med bland annat nyheter vad gäller reklamationsrätten. Reklamationsrätten innebär förenklat att kunden bland annat har rätt till avhjälpande av fel om det visar sig att en köpt produkt har ett ursprungsfel. I och med den nya lagen förlängs reklamationstiden som huvudregel från tidigare två år till nu tre år. Under reklamationstidens första två år finns en presumtion om att ett fel är ursprungligt, en presumtionstid som innan lagändringen var sex månader lång. Om näringsidkaren motsätter sig att felet under presumtionstiden är ursprungligt och exempelvis menar att felet beror på kundens användning av produkten, då har näringsidkaren bevisbördan för detta. Under reklamationstidens avslutande år övergår bevisbördan till kunden att visa att ett fel varit ursprungligt.  

Konsumentverkets granskning 

Den 18 december publicerade Konsumentverket en granskning där man bland annat konstaterar att 15 av de 28 bolag man granskat brister i form av att de marknadsför och säljer varor med 2-åriga eller kortare garantier som inte medför några ytterligare rättigheter utöver lag. Denna typ av marknadsföring med garantipåståenden är enligt Konsumentverket vilseledande eftersom den ger sken av att konsumenten får ett starkare skydd än vad lagen redan ger.  

Garantier är något som näringsidkaren frivilligt kan erbjuda sina kunder och som enligt Konsumentverket är ett viktigt och positivt inslag i konsumentköprätten. För att fylla rollen som ett verktyg som stärker konsumentskyddet är det enligt Konsumentverket dock viktigt att garantier ger ett starkare skydd än de redan lagstadgade rättigheterna som konsumenten ges.  

I sammanhanget kan även tilläggas att man generellt, oavsett om det rör sig om garantier eller något annat, bör tänka på att inte framhålla sådant som krävs enligt lag eller annan föreskrift som unikt eller en konkurrensfördel. 

Ta del av Konsumentverkets pressmeddelande och fullständiga granskning på Konsumentverkets webbplats. 

Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.      

   
Ulrika Wendt, jurist     
[email protected]     
    

Jakob Rönnerbäck, jurist     
[email protected]     

Relaterade artiklar

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.
Fler artiklar