Hanna Riberdahl vill ge marknadscheferna tid i julklapp
23 december 2024Hanna Riberdahl, vd på Sveriges annonsörer, tror att den tekniska utvecklingen har lagt grunden för en återrevolution – och hoppas att den håller i sig under 2025.
Vad har förvånat dig under 2024?
– 2024 har ju varit utmanande år på många sätt. Osäkerhet i världen och i det ekonomiska läget har ju påverkat oss alla. Det har ju gjort att 2024 har blivit ett år där man behövt hantera både kraftiga inbromsningar men sedan också att man helt plötsligt behöver gasa. Jag är lite förvånad över att medieinvesteringarna i många mediekanaler ändå ligger så pass stabilt. Det som också förvånat mig i år är graden av komplexitet i rapporteringarna av medieköp. Inom det arbete vi gör inom transparens i medieköp och den förstudie som var startskottet så visste vi att det skulle vara stökigt med olika definitioner och rapportering i silos. Men jag blev nog ändå lite förvånad över hur stökigt och komplext det faktiskt är.
Vilken trend har imponerat mest?
– Ofta när vi pratar trender så gör vi det ofta utifrån nya tekniska möjligheter eller nya mediekanaler, så det vore ju lätt att här prata om hur användandet av AI utvecklats eller hur retail media kommer påverka oss. Men jag tycker personligen att vi har fokuserat för mycket på tekniska möjligheter och enskilda mediekanaler de senaste åren och för lite på själva utvecklingen av marknadsföring och kommunikation, mer utifrån det ”hantverk” vi jobbar med. Så här skulle jag ändå vilja lyfta en trend som jag ser i form av en sorts ”återrevolution” kring vikten av att jobba både med att bygga varumärke och kreativitetens påverkan på den effekt vi vill åstadkomma. Båda dessa områden ”åkte ut med badvattnet när digitaliseringen tog fart” men börjar nu komma tillbaka alltmer upp på agendan igen. Jag hoppas innerligt att denna trend håller i sig.
Vad är det smartaste du har läst/sett/hört 2024?
– Jag följer Dale W Harrison på Linkedin med stor behållning. Han har fantastiskt sätt att reda ut komplexa sammanhang så att det blir helt kristallklart och logiskt och han utmanar i många fall de myter som finns kring vad som är rätt eller fel.
Vem i branschen vill du ge en julklapp? Och vad ska julklappen innehålla?
– Jag skulle vilja ge alla marknadschefer en julklapp som skulle innehåll tid. De behöver få lite mer tid för reflektion, mer tid för att kunna jobba med långvariga och hållbara strategier, mer tid att kunna se hur alla de aktiviteter de gör kopplar mot de affärsmål som företaget har – ja helt enkelt lite mer tid.
Vad ska du börja/sluta med 2025?
– Jag har ambitionen att under 2025 börja med att mer strukturerat sätta av tid för att hinna ta in all kunskap. Med den relativt intensiva vardag jag har, inser jag att detta behöver schemaläggas för att bli av. Och därför ska jag också sluta vara överoptimistisk med hur många möten man hinner på en dag. Men framför allt ska jag fortsätta med att driva på arbetet för ansvarsfull marknadsföring som skapar tydligt värde för företag och verksamheter.