Pressmeddelande 5 december 2024

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt. 

100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. 

Årets kunniga jury på 70 personer i sju jurygrupper, har nominerat 81 tävlingsbidrag, fördelat på tio kategorier. Vilka som vinner och kammar hem watt presenteras på 100-wattsgalan den 6 februari 2025 i Stockholms stadshus. Du kan läsa mer om galan och redan nu köpa biljetter på 100wattaren.se

Nominerade bidrag i 100-wattaren 2024: 

Ideellt & Välgörenhet 

För att du kan, Göteborgs stadsmission, Dear Friends 
Innan är det aldrig försent, Stockholms Stadsmission, TBWA 
Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Transferbomben, Barncancerfonden, Garbergs 
Tyvärr, Karlstad Stadsmission, Bulldozer 
Varje samtal räknas, Mind, Pool Kommunikationsbyrå 

Employer Branding & Rekrytering 

CO-CEO, Livsmedelsföretagen, ABBY.WORLD 
DOOM Mowers, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
Ett jobb utan gränser, Skellefteå kommun, Kid Collective 
Navigating in a role-based organization, Qamcom, Qamcom Branding 
Skills to Pay the Bills, MAX Burgers, Åkestam Holst NoA 

Konsument 

99 problem, Swedbank, Åkestam Holst NoA 
Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Det sagolika Matriket, Lidl, Garbergs 
Det är Telia, Telia, Åkestam Holst NoA 
Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst NoA 
Hot Book Summer, Adlibris, Jung 
If hjälper mycket, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
King of Pop, MAX Burgers, Åkestam Holst NoA 
Länge leve jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 
Länge leve tekniken, Elgiganten, Publicis Groupe 
Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Ny design. Samma Mmm…, Mondelez, INGO 
Pensionspremiären, SPP, Miltton Sweden 
Prezzburoni, Pressbyrån / Reitan Convenience, Åkestam Holst NoA 
Skandia – Bolån, Skandia, +1 Kommunikationsbyrå 
Start! – Oemotståndligt god, Start! / Lantmännen, Publicis Groupe 
Stockholm Exergi – En Makalös Manick, Stockholm Exergi, Jung 
Stryketkrysset, Svenska Spel / Stryktipset, Perfect Fools 
Testa svamp, Nobel Prize Museum, Shomei 
The Strong Original, Fisherman’s Friend, Garbergs 
Tro på det goda!, Arla, Åkestam Holst NoA 
Winning is everything, ComeOn!, Howcom / Good Enough Media 

Samhälle & Opinion 

Det är inte försent, Bris, First Lady Agency 
Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Stendahls 
Malmö Democracity, Malmö stad, BBDO 
Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA 
Pride, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 
Sexhandel AB, Talita, Åkestam Holst NoA 
Stockholm Exergi – En Makalös Manick, Stockholm Exergi, Jung 
Tram Stamp, Västtrafik, BBDO 

Internationellt 

DOOM Mowers, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
Heart Surgeon’s Cookbook, Getinge, Forsman & Bodenfors 
If hjelper mye, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
Sweden (not Switzerland), Visit Sweden, Forsman & Bodenfors 
The Strong Original, Fisherman’s Friend, Garbergs 
We Do It Better, MAX Burgers, MAX Creative Studio 
Welcome to Your Beauty Playground, Lyko, Åkestam Holst NoA 

Strategisk Design 

ACO Boosters, ACO / Perrigo, NORD DDB / NORD ID 
Framtid genom dåtid, Nordiska museet, Bold Scandinavia NoA 
Johnny’s Barbeque Buddies, O. Kavli AB, Silver 
The Intangible Feeling of Home, Qasa, Bold Scandinavia NoA 
Willys för alla tillfällen, Willys, NORD DDB / NORD ID 

Framsiktigt 

Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Stendahls 
Missed Calls, Telenor, NORD DDB Stockholm 
Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA 
Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 

Företag 

Heart Surgeon’s Cookbook, Getinge, Forsman & Bodenfors 
Hej företagare!, SBAB, SBAB Inhouse 
Here comes the sun, KEA, Åkestam Holst NoA 
Influencerkampanj med Finn, Tre Företag, OMD 
New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA 
Ofrivilliga Techsperter, Elgiganten, Publicis Groupe / Publicis Kitchen 
Stabila grunder för livets under, Riksbyggen, BBDO / AdOn 

Långsiktigt 

Harry? Harry., ATG, Åkestam Holst NoA 
Norrlands Radio, Norrlands Guld, Bloomy Ideas 
Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Tack för att ni tar hand om oss, vi tar hand om er sen, KPA Pension, Bloomy Ideas 
Working for fossil freedom, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
Äh nu tar vi helg, Willys, NORD DDB Stockholm 
Är boendeekonomi fortfarande jättekul?, SBAB, SBAB Inhouse 

100-fattaren 

Det är inte för sent, Bris, First Lady Agency 
Familjen Jarny ställer om, E.ON, BBDO 
Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Stendahls  
Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA  
New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA  
Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 
The Re-Wishlist, Elgiganten, Publicis Groupe 

Läs mer om alla nominerade bidrag på 100-wattaren.se 
 
För mer information: 

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
08-545 252 30
[email protected]

Om 100-wattaren  
Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga marknadsföring och kommunikation som gett bevisad effekt. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta och inspirera andra att utvecklas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om forskningen 
100-wattarens effektdatabas är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Ek.Dr. Niklas Bondesson rådgivare och partner på NoA Consulting och Forskare vid Stockholms universitet. Syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt. 

Relaterade artiklar

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2024

Under torsdagen den 6 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2024 vid en härligt festfylld kväll i Blå hallen, Stockholms stadshus. Kvällen leddes av duon Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning…

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala

Den 6 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det för andra året i rad blir Kristian…

Kreativitet och balans är avgörande för att öka reklamacceptansen visar ny rapport

En ny undersökning från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna…

Ny granskning ska ge tydlighet och transparens för medieköp 

I slutet av 2021 startade Sveriges Annonsörer initiativet Cross Media Measurement och lanserade en nationell branschstandard, "The Advertising Value Chain", för att underlätta medieplanering och jämförelser. Nu påbörjas fas två, som syftar till…
Fler artiklar