I samband med vårt 100-årsjubileum vill vi lyfta fram teamet bakom kulisserna som varje dag arbetar hårt för att ge våra medlemmar det allra bästa.  

Genom en serie korta intervjuer får du lära känna våra medarbetare lite bättre – varför de brinner för sitt arbete, vad deras roll innebär, och varför de tycker att medlemskapet hos oss gör skillnad. Häng med och möt teamet som tar oss in i framtiden! 

Stina Melin, marknadschef

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut? 

Att vi verkligen gör skillnad för både branschen och våra medlemmar genom att vägleda företag att stärka sitt varumärke och nå framgång – det är otroligt tillfredsställande och inspirerande att få vara en del av det.  
 
En vanlig dag är full av variation och inspiration, ingen dag är den andra lik. Det handlar mycket om att planera, kommunicera, uppföljning och även till viss del genomföra våra aktiviteter så som nätverksträffar och event. Jag har verkligen lyxen i min roll att få komma ut och träffa många av våra medlemmar! Just nu går mycket av tiden till kommunikationen inför vårt 100 års jubileum den 15 november och även att planera den stora dagen som vi firar tillsammans med våra medlemmar.

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför? 

Samtliga tycker jag är viktiga då vi driver våra medlemmars viktigaste frågor, det handlar om att bygga kunskap och skapa branschgemensamma riktlinjer, rekommendationer och standards. Effektfrågan är nog den jag ser mest central, eftersom det är nyckeln till att förstå hur marknadsföringsinsatser faktiskt bidrar till företagens framgång och lönsamhet.  
 

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer? 
     

Du får enligt mig i medlemskapet tillgång till branschens bästa experter, spännande och inspirerande nätverk – Surfa även in på hemsidan och besök vår kunskapsplattform Campus Marketing, där hittar du en skattkista till teamet fylld med kunskap, verktyg och resurser som gör ditt och teamets dagliga arbete enklare och faktiskt även roligare. Dessutom är du med och formar framtiden för marknadsföring i Sverige.

Jenny Lager, projektledare Campus Marketing

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut? 

Alla kompetenta och fantastiska kollegor. Vi är väl insatta i branschens frågor och utmaningar och arbetar varje dag för att hjälpa våra medlemmar. Jag arbetar med Campus Marketing och det kan handla om att planera inspelning av nya digitala mikrokurser, projektleda individuella eller företagsutbildningar och certifieringar.  

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför? 

ComToAct People är självklart en hjärtefråga. Vi behöver må bra för att kunna utvecklas i en bransch som är i stor förändring. Och hur vi säkerställer att branschen har möjlighet att kompetensutvecklas på bästa sätt. 

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer? 

Att hela marknadsavdelningen ingår i medlemskapet och hos oss kan man kompetenshöja hela marknadsavdelningen genom Campus Marketing. Du kan ta del av drygt 30 digitala mikrokurser, rapporter, webinar, nätverk, certifieringar och ta hjälp av juridisk rådgivning. För att nämna några fina fördelar med medlemskapet. 

Matilda Nordfeldt, ansvarig marknadskommunikation

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Jag har en väldigt bred och givande roll inom marknadsföring och kommunikation med härliga kollegor. Vi är en liten organisation där alla har egna tydliga roller och verkligen hjälps åt att skapa bästa möjliga medlemsvärde. Vi stöttar varandra med expertis inom våra respektive områden vilket gör att vi skapar väldigt mycket med få resurser. Jag är inhousebyrån och en vanlig dag skapar jag medlemskommunikation som nyhetsbrev, grafisk produktion som Effektsystemet och guider, material till våra event samt sköter hemsidor och sociala medier. En härligt blandad godispåse av kreativitet som jag älskar.

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför?

I min roll blir jag del av alla frågor eftersom allt resulterar i någon form av kommunikation. Jag tycker att Effektfrågan och hur den genomsyrar allt vi gör känns viktigast. Från Effektsystemet, rapporter och guider till eventen EFFDay och 100-wattaren. Jag är stolt över utformningen av systemet och den kunskap och hjälp vi ger medlemmarna för att kunna skapa bättre effekt av sina marknadsinvesteringar.

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer?

Att det är ett medlemskap för hela teamet! Jag är en lagspelare och tror att tillsammans blir vi starkare. Vårt Campus Marketing ger enorma möjligheter att få hela marknadsteamet att ta gemensamma kliv framåt för att skapa bästa effekt både internt och externt.

Ulrika Strallhofer, eventansvarig

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Som projektledare för Events tycker jag att det mest givande är den variation och tätt samarbete med kollegor, partners & medlemmar som rollen innebär. En vanlig dag kan handla om att få ihop en jury på totalt 70 personer till kommunikationstävlingen 100-wattaren, skapa körschema för kollegor och talare inför inspirationsdagen EFFDay eller planera och genomföra intressanta webinar för våra medlemmar.

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför?

Det görs otroligt mycket bra av mina kollegor på Sveriges Annonsörer men effektfrågan står mig väldigt nära och jag är lite extra stolt över den Effektcertifiering som vi har erbjudit branschen sedan 2020. Fram till nu har ca 3500 personer gått igenom certifieringen.

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer?

All kunskap i form av nätverk, utbildningar, rapporter och inspiration som finns tillgänglig på hemsidan för våra medlemmar. Och inte minst de certifieringar och drygt 30 mikrokurser i Campus Marketing Online som ingår i medlemskapet. 

Anna Eklund, controller

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Att det verkligen känns att vi gör skillnad. Vi är alla så ambitiösa och vill verkligen leverera medlemsnytta. Mitt arbete är väldigt varierande. En vanlig dag jobbar jag mycket med budget och prognos för att till att vi levererar på de mål vi satt upp. Detta är särskilt viktigt eftersom vi är en icke vinstgivande organisation så varje krona räknas. Därtill är det vanligt ekonomiarbete med fakturor, löner, skatter och övrig administration. Avtal förhandlas och administration effektiviseras. Allt går under radarn när jag är i farten.

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför?

Just nu brinner jag lite extra för CommToAct. Hållbarhetsfrågan är viktig och borde vara central i alla företags strategiplaner. Jag känner mig stolt över det vi åstadkommit så här långt.

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer?

Som ekonom tycker jag att Campus Marketing är genialt. Utöver allt ”det vanliga” vi har i medlemskapet så får du dessutom tillgång till en hel utbildningsplattform. Därmed kan du kapa utbildningskostnader i budgeten bara genom att vara medlem. Grädden på moset – baam!

Jakob Rönnerbäck, jurist

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut? 

Att hjälpa våra medlemmar på olika sätt, helt klart. Som jurist hos Sveriges Annonsörer arbetar jag med att tillvarata medlemmarnas intressen, exempelvis när det kommer till att spela in marknadsförares perspektiv vid utformning av ny lagstiftning. Vi hjälper även våra medlemmar med mycket annat, exempelvis genom de marknadsjuridiska utbildningar vi håller och inte minst den konkreta juridiska rådgivning vi erbjuder.  

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför? 

Marknadsförare ställs inför många juridiska frågor idag, inte minst de lagstiftningspaket som kommer från EU och som bland annat rör hållbarhetskommunikation, de stora techplattformarna och inte minst AI. Från mitt perspektiv är det oerhört viktigt att vi ger marknadsförare förutsättningar att orientera sig bland alla nya regler på ett komfortabelt sätt – och att nya regler därmed blir en motor för kreativitet och innovationsanda.  

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer? 

Sveriges Annonsörer är unika som den enda organisation som endast tillvaratar marknadsförarnas intressen.  För våra medlemmar innebär det en organisation som driver annonsörernas viktigaste frågor och som ser till att marknadsförare ges bästa möjliga förutsättningar. Vi är alltid ett samtal eller ett mejl bort och finns där om någon medlem behöver ett bollplank.   

Anna Walestad, medlemsansvarig

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut? 

Jag arbetar med kompetenta och erfarna specialister inom sina respektive områden, vilket gör att jag ständigt lär mig nya saker och blir inspirerad av mina kollegor. Jag har daglig kontakt med våra värdefulla medlemmar och hjälper dem att engagera sig i vårt medlemserbjudande. 
 

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför? 
     

CommToAct People. Jag tycker det är viktigt att alla som jobbar i världens bästa bransch mår bra så kan vi få ner antalet personer som mår dåligt har vi lyckats.  
 

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer? 

 
En fördel med ett medlemskap är att vi erbjuder något för alla på marknadsavdelningen – från inspiration och kompetensutveckling till juridisk rådgivning och nätverk. 

Hanna Riberdahl, vd

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut? 

Det finns så många saker som är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer. Jag får jobba med frågor som jag har arbetat med hela mitt yrkesverksamma liv, men i en annan roll än när man sitter som marknadschef eller marknadsförare på ett företag.  Jag nu kan få en helhetsblick kring frågeställningarna och jobba med att hjälpa våra medlemmar och branschen att kontinuerligt bli bättre och utveckla oss.  Att få hjälpa våra medlemmar med fakta, kunskap och vägledning i väldigt viktiga frågor känns fantastiskt kul. Och jag lär mig någonting nytt varje dag, både för att jag har förmånen att ha fantastiska kollegor men också att rollen innebär ett stort inslag av nätverkande. Att kunna vara med och påverka hur marknadsföringen utvecklas idag och framåt, att driva förbättringsarbete som gynnar våra medlemmar men också övriga i branschen är väldigt inspirerande. 

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför? 

Jag jobbar med alla de frågor som vi driver och alla är viktiga. Men till syvende och sist så hänger de allihop med vilket värde vi skapar för de företag och verksamheter som våra medlemmar jobbar på. Så allt hänger ihop med effektfrågan. Får vi inte bättre transparens i medieköpen och att det är lättare att kunna jämföra investeringar i olika mediekanaler får jag sämre förutsättningar att investera där jag skapar mest effekt. Jag behöver också vara insatt i de risker men också de möjligheter som finns i den digitala marknadsföringen. Att skapa en hållbar lönsam tillväxt är kritiskt för konkurrenskraften på lång sikt, därför är hållbarhetsfrågan viktig. Så effekten, värdet av det vi bidrar med, för att skapa företag och verksamheter som är hållbara, lönsamma och växer.  

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer? 

Det är ju svårt att bara välja en, men en riktigt stor fördel är den kunskapsplattform som vi har byggt upp inom Campus Marketing. Här har man som medlem möjligt att både för teamet och individen göra ett kunskapslyft – att säkerställa att de grundläggande kunskaperna finns hos hela teamet men också att enskilda individer kan göra sina kunskapsresor. Den andra fördelen, som man inte ska glömma, det är att vi jobbar hela tiden med att skapa bättre förutsättningar åt våra medlemmar genom de frågor som vi driver. Det är inget man kan göra som enskilt varumärke, utan det är bara tillsammans med oss som vi kan skapa dessa förändringar och förbättringar.  

Peter Mackhé, medieexpert

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut? 

Jag uppskattar variationen i arbetsuppgifter, det omfattar allt inom teknik, standarder, juridik och politik inom marknadsföring och annonsering. Arbetet varierar oerhört från större strategiska frågor och arbetsmöten med alla inblandade i initiativ till nitty gritty hands on. 
 

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför? 

Mina hjärtefrågor är transparens och branschstandarder framförallt inom media och annonsformat/leveranser samt hur nya EU-regler påverkar marknaden, det är oerhört spännande. 
 

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer? 

Som medlem får man en oberoende part som vägleder och hjälper till att driva viktiga gemensamma frågor. Man får viktig vägledning inom marknadsföringsfrågor, juridik, annonsstandarder och mycket mer. 

Ulrika Wendt, jurist

  • Vad tycker du är det mest givande med att arbeta på Sveriges Annonsörer och varför? Och hur ser en vanlig arbetsdag ut? 

Att kunna hjälpa våra medlemmar med svar på juridiska frågor som de brottas med. Jag får ofta uppskattande feedback och det känns verkligen roligt och gör mig väldigt glad. I mitt arbete får jag också ta del av det senaste som händer på vårt område såväl i Sverige som runt om i världen och som många gånger även berör mig som konsument. Trots att jag är jurist lär jag mig även mycket inom marknadsföring vilket är kul för att också kunna bistå med ännu bättre rådgivning till våra medlemmar.  

En vanlig dag kan bestå av att svara på frågor till medlemmarna, svara på remisser, skriva en guide, granska avtal och kanske hålla en utbildning. Det kan också vara nätverkande med andra jurister på våra närliggande organisationer vilket är roligt då vi kan bolla frågor som är viktiga för oss alla. 

  • Vi är Sveriges marknadsförares röst i branschens stora frågor, vilken fråga står dig närmast och varför? 

Oj, svårt att välja ut en enskild fråga … det är så mycket som är viktigt. Men att arbeta för marknadsföring som hjälper konsumenter till bättre miljöval känns väldigt viktigt. Men även att freda barn och ungdomar från reklam och andra budskap som de är för unga för att ta emot och förstå när de är på de sociala plattformarna.  Sen tycker jag att schysst marknadsföring när det gäller prissänkningar är väldigt viktig. Att inte lura konsumenterna att tro att de gör ett klipp när så inte är fallet. Det kan ju dessutom driva till onödig konsumtion som inte är bra för vår planet.    

  • Vad tycker du är den största fördelen med medlemskapet i Sveriges Annonsörer? 

Den juridiska rådgivningen så klart 😉 Jag har själv jobbat som advokat och vet hur mycket varje debiterbar minut kostar för klienterna. Det är verkligen en förmån att rådgivningen ingår i medlemskapet. Dessutom har vi så många bra utbildningar, guider, mallar, webinar m.m. som medlemmarna kan ta del av. Så är man en ”duktig” medlem som utnyttjar sitt medlemskap är det en billig investering för företaget som kan hålla sin personal uppdaterad på allt viktigt som händer på marknadsföringsområdet.