Finansdepartementet
Skatte- och tullavdelningen

Stockholm 12 augusti 2019

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen för landets annonsörer och bildades 1924. Sveriges Annonsörer är en av världens största annonsörorganisationer och har cirka 500 medlemsföretag. Våra medlemmar står tillsammans för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i Sverige. Som intresseorganisation hjälper vi medlemmarna att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med reklam, media och deras varumärken.

Allmänt

Som Sveriges Annonsörer, i likhet med de flesta andra remissinstanser, tidigare framhållit anser Sveriges Annonsörer att reklamskatten i grunden är en orättvis skatt som drabbar marknadens aktörer på ett otillbörligt sätt. Sveriges Annonsörer välkomnar därför förslaget om sänkt reklamskatt samt i slutänden ett totalt avvecklande.

Reklamskatten samt förslaget

Sedan 1997 (SOU 1997:53) har Sveriges Annonsörer tillstyrkt ett avskaffande av reklamskatten. Motivet är i stora drag det som utredningen själv framhåller, nämligen att skatten snedvrider konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, vilket är oförenligt med den inre marknaden då den bland annat kan påverka handeln mellan medlemsstaterna. Som framhållits ovan är reklamskatten en inkonsekvent och orättvis skatt som drabbar vissa parter oproportionerligt hårt.

Som utredningen påpekar medför en avskaffad reklamskatt positiva effekter för samtliga skattskyldiga som betalar reklamskatt. Men därutöver finns naturligtvis fler positiva effekter för samtliga aktörer på reklammarknaden. De positiva effekterna kommer även i ett vidare perspektiv kommunikationsbyråer, kreatörer, medier, mediebyråer och annonsörer tillgodo.

Under de 21 år som har förflutit sedan 1997:53 ”Avskaffa reklamskatten!” har Sveriges Annonsörer framhållit att arbetet med avskaffande av reklamskatten går alltför långsamt och att avskaffandet i sin helhet måste ges prioritet.

Sammanfattningsvis tillstyrker alltså Sveriges Annonsörer förslaget men vill samtidigt uppmana till ett fullständigt avskaffande snarast.

Sveriges Annonsörer

Hanna Riberdahl, VD
Tobias Eltell, jurist

Relaterade artiklar

Remissyttrande – revidering av Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare till konsumenter, dnr: 2024/1195

Sveriges Annonsörer har inga stora synpunkter på råden i sig, vi föreslår dock ett mindre förtydligande under 1.3.3. stycke 2 där en hänvisning görs till avsnitt 3. Här kan man möjligen uppfatta det…

Remissyttrande – Kompletterande bestämmelser till EU:sförordning om politisk reklam, DS 2024:27

Sveriges Annonsörer är generellt sett positiva till den bakomliggande förordningens syfte, det vill säga en ökad transparens för politisk reklam. Genom de nya reglerna ges reklammottagare bättre förutsättningar att identifiera politiska reklammeddelanden och…

Remissyttrande – Betänkandet Ett nytt konsumentkreditdirektiv, SOU 2024:69 

Sveriges Annonsörer har i remissvaret nedan valt att fokusera på de lagrum som vi i första hand anser träffar våra medlemmar. Att vi inte kommenterat samtliga förslag ska varken ses som ett tillstyrkande…

Remissyttrande – förslag till Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter

Sveriges Annonsörer delar lagstiftarens målsättning att säkerställa en hög nivå av konsumentskydd vad gäller marknadsföring av krediter. Vi har dock vissa synpunkter på de informationskrav som ställs i de föreslagna föreskrifterna, bland annat…
Fler artiklar