Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering
22 februari 2024Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans med EU-kommissionen och konsumentskyddsmyndigheterna i ytterligare 21 länder, granskat hur influencers efterlever kraven på reklammarkering i sociala medier.
Närmare 600 influencers inlägg har granskats varav 97% postade inlägg med kommersiellt innehåll men där alltså bara en av fem systematiskt redovisade att det var reklam. Läs mer på Konsumentverkets hemsida: Många influerare slarvar med reklammarkering | Konsumentverket och EU-kommissionens pressmeddelande: Results of a screening (“sweep”) of social media posts (europa.eu) Results of a screening (“sweep”) of social media posts (europa.eu)
För dig som använder en influencer för marknadsföring, ta hjälp av vår guide som du som medlem kan ladda ner här: https://www.sverigesannonsorer.se/kunskap/guider/marknadsforarens-guide-till-influencer-marketing/
/Ulrika Wendt, jurist
[email protected]
Jakob Rönnerbäck, jurist
[email protected]