Arla fälls av Patent- och marknadsdomstolen för sin användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck” på sina mjölkförpackningar. 

Domen meddelades den 2 februari 2023 i ett mål mellan Arla Foods AB och KO (Konsumentombudsmannen). 

KO inledde 2019 ett tillsynsärende mot Arla mot bakgrund av att man menade att Arlas användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck” på visst sätt på Arlas mjölkförpackningar gett intryck av att produkten inte förändrar klimatet i någon nämnvärd betydelse. KO menade även att Arla inte tillräcklig tydligt och inte heller tillräckligt nära påståendet förklarat vad man menade med begreppet. KO ifrågasatte även att Arla kunde bevisa sitt påstående. 

Domstolen kom fram till att marknadsföringen är otillbörlig och vilseledande och att förbudet bör förenas med ett vite om 1 miljon kronor. Domstolen konstaterade att påståendet ger intrycket att den aktuella produkten inte påverkar klimatet alls eller i vart fall att den klimatpåverkan som produkten orsakar har kompenserats för fullt ut. Domstolen bedömde att Arla inte styrkt sitt påstående. 

Domen visar på hur svårt det är att använda sig av miljöpåståenden i sin marknadsföring som en genomsnittskonsument ska förstå vid en flyktig betraktelse och att det ställs mycket höga krav på betryggande bevisning för det påstående som görs. Domen kan överklagas av Arla fram till den 23 februari 2023.  

Sveriges Annonsörer kommer att ytterligare analysera domen och följa utvecklingen.

Domen kan läsas i sin helhet här

Läs mer om och anmäl dig till vårt webinar ”Hur ska man tänka när man vill använda miljöpåståenden i sin marknadsföring?” den 9 mars, 09:00-10:15:

Ulrika Wendt, jurist
[email protected]
Jakob Rönnerbäck, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.
Fler artiklar