Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av dessa ideal på barn och unga. Profilerna tar nu ställning för att sluta retuschera bilder och kommer också att framföra krav på oretuscherade bilder och filmer inom ramen för kommersiella samarbeten.

– Att nå ut och påverka är ett privilegium vi arbetat hårt för, men det kommer med ett ansvar. Eller kanske snarare en möjlighet. På samma sätt som vi i vissa fall kan vara en del av problemet med att upprätthålla orealistiska skönhetsideal, väljer vi nu att aktivt vara en del av lösningen, säger Bianca Kronlöf, Felicia Bergström, Nicole Falciani, Imane Asry, Linda- Marie Nilsson och Tone Sekelius och som varit med i framtagandet av Riktlinjer för Positiv Påverkan.

Vissa av influencer-profilerna har redan tidigare valt att inte retuschera sina bilder, men de väljer nu att göra det till ett offentligt ställningstagande: Från och med nu slutar profilerna retuschera sina bilder på ett sådant sätt att det bidrar till orealistiska skönhetsideal och kroppshets. De kommer också att framföra krav på att bilder och filmer i reklamkampanjer och samarbeten de medverkar i är oretuscherade enligt samma standard.

”Att influencers nu går samman och agerar för att motverka detta ser vi som mycket positivt. Det är ett första steg till att skapa en förändring och något som vi kan stå bakom. Från Sveriges Annonsörs sida ser vi att dessa riktlinjer kan skapa ett bra underlag för våra medlemmar när de ska anlita influencers för sin marknadsföring.” /Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer.

Läs mer om initiativet här

Relaterade artiklar

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.
Fler artiklar