Sveriges Annonsörer och NoA Consultings forskning syftar till att fördjupa kunskapen i hela branschen om vad som ger bäst effekt. I delrapporten som släpptes i augusti 2022 visade resultatet att kreativt belönade kampanjer påverkar affärseffekt, beteendeeffekter och varumärkeseffekter positivt och i högre utsträckning än andra. Här presenteras hela rapporten som delar med sig av fler insikter. En av insikterna är att företag bör lägga fokus på kampanjer som blir omtalade och berömda, så kallade ”Fame-kampanjer”. Detta innebär att företag bör bygga in något i kommunikationen som överraskar eller har ett nyhetsvärde, så att målgruppen frivilligt vill ta del av den, prata om den och dela den.

Den slutliga rapporten mynnar ut i sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt. Likt delrapporten, visar slutrapporten att företag bör investera i kreativ kommunikation och fokusera på kommunikation som väcker känslor. Dessutom visar slutrapporten att företag bör prioritera att nå nya kunder, satsa på långsiktiga kampanjer samt hitta en bra balans mellan online och offline-kanaler.

Läs fler rapporter

Här har vi samlat alla våra rapporter för att de ska vara lätta att hitta.
Relaterade artiklar

Medietrender Q4 och helår 2024

Efter lågkonjunkturen under 2023 såg vi återigen en tillväxt 2024. Det gäller dels utvecklingen för den svenska BNP men även för medieinvesteringarna där båda vände uppåt under förra året. Reklaminvesteringarna ligger oftast i…

Medietrender Q3 2024

Det blir allt tydligare att mediemarknaden leder den svenska ekonomin in i tillväxt. Detta innebär att medieinvesteringarna förväntas uppvisa starkast tillväxt i år, 2024. Ökningen fortsätter sedan in i 2025 om än i…

Reklamrapporten 2024

Nya undersökningen från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna som…

Effective Communication! 2024

Creative communication drives effect, but what type of creative approaches actually works best? In last year's 100-Watts report (Communication for effect! 2023), the focus was on channels and media choices. In this year's…
Fler artiklar