Vår närvaro i Almedalen handlade om att branschen behöver samlas för att ta ansvar för en hållbar framtidslösning. Tillsammans med branschkollegor från IAB, KOMM och Sveriges Mediebyråer diskuterade vi detta kopplat till:

Ett antal omfattande regleringar på EU-nivå kommer få stor påverkan på hur vi kan jobba med den riktade marknadsföringen framåt. Vi behöver ta ett större ansvar, jobba proaktivt med utbildning och kompetenshöjning samt ta fram tydligare riktlinjer för hur vi använder data som grund i vårt arbete med respekt för konsumenten.

Hur vi bidrar till den gröna omställningen med utbildning, utvecklade riktlinjer, fler verktyg och möjlighet att dela och inspirera genom trovärdig, transparent marknadskommunikation. Det krävs ett arbete för att stimulera till åtgärder från marknadsförare för att både kunna mäta klimatpåverkan av själva reklamen men också främja och förstärka attityder och beteenden som kommer att hjälpa till att möta de utmaningar som finns gällande miljö och klimat

Vi deltog i ett intressant rundabordssamtal anordnat av Svensk Handel och Reklamombudsmannen tillsammans med representanter från branschorganisationer, konsumentintresset, företag och sociala medieplattformar kring vad vi behöver jobba vidare med inom influencer marketing.

Under veckan lyssnade vi också på intressanta dialoger och seminarier kring hur vi bättre kan skydda barn mot reklam i de digitala kanalerna samt arbetsmiljön i kommunikationsbranschen. Hur den kan bli bättre för att attrahera såväl ung som äldre arbetskraft.

Dessutom hörde vi flera intressanta seminarier kring cirkulär ekonomi, de stora utmaningarna framöver och vad vi måste göra för att uppnå ett cirkulärt och hållbart samhälle.

Mitt i alla intressanta och relevanta dialoger skedde också ett fruktansvärt våldsdåd som skakade om oss alla. Att en människa ska behöva sätta livet till för de viktiga frågorna hon drev och att vårt öppna samhälle blir allt mindre öppet när sådana här händelser inträffade är fruktansvärt sorgligt.

Se vårt samtal hos Resumé och Degens Media på Kommunikationsarenan i Almedalen den 6 juli nedan.

På scen: Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige, Hanna Riberdahl, vd, Sveriges Annonsörer, Karin Grohman, programansvarig för branschens hållbarhetsinitiativ, Sveriges Annonsörer.

Relaterade artiklar

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…
Fler artiklar